Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, February 16, 2009

Kem Fizik SEMAIAN Episod 1-Pengenalan-

Sudah genap seminggu blog ini dibiarkan sepi. Tidak bermakna saya berhibernasi ... tapi keadaan masa tak mengizinkan. Sibuk dengan persediaan untuk menganjurkan Kem Fizik. Sehinggalah Jumaat(13.2.09) tiba... saya perlu melaksanakan amanah sebagai fasilitator pula di sana.

Sekolah yang bertuah itu ialah Sekolah Menegah Teknik Teluk Intan. Memori indah... itu yang saya ungkapkan sepanjang 3 hari berkampung di sana. Kenapa??? Kerana inilah kali pertama saya menjadi fasilitator. Dan juga kali pertama saya dapat mengajar Fizik di kalangan pelajar sekolah.

Kerana ia memori indah, jadi pasti setiap detik bermakna itu mahu saya rakamkan. Jika ada yang bosan membaca.... abaikanlah entry ini.



Hari Pertama (Jumaaat-13.2.2009)

Bas pertama bergerak jam 11 am. Tapi saya beserta 8 rakan lain ( Cu, Hajjar, Hazni, Haniem, Mas, Syikin, Zura & Khairwan) adalah fasi yang terpaksa bertolak lewat sedikit kerana kami wajib terlebih dahulu hadir ke Tutorial EM. Kami bertolak jam 6.30 pm dan sampai di sana jam 8 pm.Antara fasi yang bertolak lewat petang Jumaat

Bersiap diri dan makan, jam 9 pm kami semua sudah di dewan. Saya menjadi fasi kumpulan 16. Memulakan LDK pertama. Huhuhu.... saya cuak sebenarnya nak jadi fasi... ngeh3! Sungguh tak berketerampilan betul! Untuk malam ini LDK digabungkan untuk dua fasi iaitu kumpulan 15 + 16. Tapi fasi15 : Shud busy sebab dia penolong timbalan pengarah.... dia terpaksa uruskan hal-hal lain...

Raihah bertudung pink dan Shud bertudung hitam: fasilitator kumpulan 15 &16

Tangan saya menggigil sebenarnya masa duduk dalam bulatan kumpulan tu. Hehehe... Mata saya asyik pandang Shud je, bilalah Shud nak duduk sekali. Lega sikit bila Shud da sekali sebab dia pandai cakap. Tapi bila Shud duduk je, kejap-kejap kena bangun. Saya pun memulakan sesi berkenalan.

Ahli kumpulan saya ada 5 pelajar iaitu Sharul Nizam, Syafiq, Kesuma, Munirah dan Azah. Manakala kumpulan Shud ada 4 pelajar.


Ice breaking tu adalah buat beberapa aktiviti. Semuanya untuk memecahkan perasaan malu atau segan di kalangan ahli. Tak susah pun nak pecahkan perasaan malu antara mereka sebab kelima-limanya dari kelas yang sama iaitu 5 PKE 1. Dan mereka pun tak segan dengan saya.

" Kamu semua lebih kurang umur adik akak, janganlah segan-segan." Semuanya okay. Cuma Syafiq ni jenis tak biasa dengan perempuan... Hehehe... budak perempuan pula suka kacau-kacau dia. Kelakar juga tengok. Kesian pun ada.

Aktiviti terakhir malam tu pembentangan nama kumpulan, logo dan trademark.




Aktiviti malam tu berakhir jam 11.45 pm. Kemudian fasi-fasi pula berkumpul untuk persiapan hari esok.

Saya berdebar sebenarnya mahu mengajar mereka esok. Sebabnya saya tak sempat membuat persediaan sepenuhnya memandangkan kesibukan melampau yang saya alami masa sebelum ke sekolah. Saya hanya sempat tengok sikit-sikit sahaja....

-------------------------------------------------------------

Sampai ke saat ini.... saya masih terbayang-bayang wajah mereka.... Kalau mereka baca blog ini (rasanya mereka tak baca sebab tak didedahkan internet.... mereka tak ada emel, ym @ fs)... Tahulah kamu betapa akak sayang sama kamu.... Akak doakan agar kamu berjaya..... Amien! Sebab kamu semua da potensi! Kamu boleh! Tapi kena rajin!Justify Full

3 comments:

Neeza Shahril said...

akak teringat zaman-zaman sekolah dulu.. bestnya laa.. ada kakak2 faci nak buat adik angkat la..
dan akak pun ada gak ambik adik angkat masa jadi faci.. tapinya.. mana pegi entah diorang semua tu hehee..

muhammad anis said...

wah...congratz my sys!!!
hehehe...

Raihah Rosli said...

Kak Neeza,
Ooo.... Kak Neeza pu berpengalaman jadi fasi....
Bestkan... Tp bese lah hubungan ni tak kekal lama.
Semua nye sebntar cuma...Saya pun x bg no hp, emel o fs. So, mmg dah lost contact.... Cuma sy tak berhenti berdoa.... moga adik-adik ini berjaya dunia akhirat.

Anis,
Tenkiu2 :)