Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Saturday, October 10, 2009

Sebulan Saja Lagi!

Untuk minggu ini sudah rasa lega... sebab pagi tadi baru saja abis mid term test QM dan CM malam khamis yang lepas. Malam ini kena sambung buat tesis kembali. Sabtu depan ada final test untuk QM.

Pembentangan tesis pada 27 Oktober. Banyak lagi tesis saya yang tak siap lagi. Draf jadual peperiksaan akhir dah keluar. 4, 5 dan 9 November. Mantap betul tarikh tu! Cepatkanlah berlalunya sebulan ini. Saya sudah tidak larat!

Kenapa saya tak larat? Saya tak larat dengan kandungan subjek sem ini. Hanya Allah yang tahu betapa saya berasa terseksa menghadap QM dan CM. Di luar kebolehan saya. Di luar pemikiran saya. Dan lebih penting di luar minat saya.

Saya tak faham.... Saya tak faham.... Saya tak faham apa yang saya belajar! Tapi gagahkan juga ke kelas dan memfokuskan kepala otak untuk fahamkan. Walaupun kadang-kadang otak saya dah tak mampu menampung paksaan saya untuk memahamkan kandungan subjek itu.... QM terutamanya.

Ke kelas bermain dengan huruf-huruf, nombor-nombor dan simbol-simbol dan akhirnya membentuk persamaan yang membawa pelbagai makna. Saya sudah tak larat.

Pensyarah CM saya cakap " Kalau kamu tak faham subjek ini, saya tak salahkan kamu dan bukan salah saya. Tapi salah subjek ini". Hahaha....cool betullah pensyarah saya itu. Sempoi!

Sebulan lagi saya di TM ini... Doakan saya lulus subjek sem ini. Sejarah lepas ada menunjukkan ada yang gagal. Maka jika saya lulus, saya boleh berpraktikum semester depan. Berdasarkan draf yang keluar semalam, saya bakal berpraktikum di Sekolah Raja Perempuan Taayah, Ipoh. Namun begitu menurut salah seorang staf Unit Latihan Mengajar (ULM), penempatan praktikum itu masih belum pasti, hanya draf kerana ada sebahagian sekolah belum dihubungi untuk meminta persetujuan menerima cikgu praktikum. Berkemungkinan untuk mendapat sekolah lain ada dan ada juga nama pelajar tercicir daripada penempatan praktikum.


Rakan sepraktikum saya ialah Puan Nurrul-Haniem bersama dua pelajar jurusan matematik dan dua pelajar jurusan yang tak dapat dikenal pasti. Puan Aniem agak kecewa kerana tak dapat ditempatkan di Kuantan berhampiran suaminya di UIA Kuantan. Puan Aniem sedang berusaha untuk pertukarannya ke Kuantan. Majoriti pelajar Fizik adalah ditempatkan berpraktikum di Pahang. Hanya beberapa orang sahaja tercampak ke Perak dan KL. Hanya 4 negeri saja dibuka untuk pelajar UPSI praktikum iaitu Pahang, Perak, Selangor dan KL. Kebanyakan yang dapat KL berasa tidak senang hati dan juga mereka yang dapat sekoloh methodist @ convent yang pelajarnya cakap omputih mengecutkan perut-perut ciku praktikum.


Sewaktu saya menjadi fasi di Kem Ibadah SK Soeharto. Hubungan fasi dan pelajar lebih mesra daripada hubungan pelajar dan guru. Satu perkara yang saya akui dan perlu teruma apabila saya bergelar guru kelak.


Apabila melihat laman web sekolah itu, saya rasa jatuh cinta dengan sekolah itu sebab ia merupakan sekolah agama. Saya pernah bekata dalam hati apabila melihat kawan-kawan adalah produk sekolah agama betapa beruntungnya mereka dan hati kecil saya berkata 'alangkah baiknya jika aku dapat mengajar di sekolah agama sebab nak merasa zaman sekolah seperti itu pasti tidak akan dapat diputarkan kembali usiaku kepada 12 tahun!'.Tetapi jika pengesahan penempatan praktikum yang akan keluar dua minggu lagi, saya tidak ditempatkan di situ. Saya menerima dengan redha dan saya percaya perancangan Allah itu yang terbaik untuk saya, hambaNYA...

No comments: