Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, November 9, 2009

Kompas Kehidupan

Alhamdulillah. Dah habis jawab Energy Physics. Nak kata dapat jawab sangat, tidak. Nak kata tak dapat jawab, pun tidak. (~_*) Seperti biasa. Tengah-tengah. Hehehe...

Tinggal lagi satu subjek sahaja lagi. Quantum Mechanics. Markah coursework QM dah keluar. Nak kata ok, tak. Nak kata tak ok, pun tak. Tengah-tengah. Alhamdulillah. Sangat bersyukur dengan apa yang saya dapat. Sebab saya kan selalu tulis betapa otak saya sangat sukar menerima subjek itu.

Baiklah tinggal seketika tentang pelajaran. :P Saya nak kongsi cerita tentang seorang kawan saya yang sangat comel. Namanya Cat. Panjang sebenarnya nama dia. Itu nama glamournya. Berasal dari Sarawak.


Tengok! Dia pakai tudung kan. Sebab itu dia sangat comel. Kalau tak silap saya dia mula pakai tudung apabila ke kelas pada bulan Ramadhan yang lalu. Sejak daripada itu saya memang tak pernah lihat dia tak bertudung. Dan bulan Ramadhan yang lalu dia berpuasa. Kalau berjumpa dia di kelas Ramadhan lalu saya bertanya kepada dia.
Kamu puasa tak?
Puasa.
Selain itu saya juga selalu bertanya tentang rojak asma. Sebab Cat petang-petang tolong makcik penjual rojak asma di Bazar KUO. Sebab itu kot saya selalu tanya dia, sebab nak tanya ada rojak ke tak sambil mengucap tahniah kepada dia yang berpuasa.

Semoga Cat mendapat hidayah Allah. Mendapat cahaya petunjuk dari Allah S.W.T. Mendapat kompas kehidupan dunia. Bersamalah berdoa... Takut juga nak letak gambar dia di sini. Takut ada rakan taulannya atau keluarganya membaca. Tapi bila kawan saya cakap yang dia dah mula upload gambarnya bertudung di FB, saya pun beranilah letak :) Sebab itu saya tak letak nama penuhnya. Takut kalau di "GOOGLE" namanya, keluar alamat blog saya.

Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.
Maksud Surah Al An'am Ayat 125
[6:125]

Apabila saya melihat kawan saya seorang ini yang bukan muslim, boleh bertudung dan berpuasa. Terfikir-fikir juga saya, kenapalah kawan saya yang muslim ada yang tidak mahu bertudung malah bangga free hair?


5 comments:

Infant's steps said...

kecewa dgn muslimat bertudung tapi tidak segan mengupload gmbr dgn posing yg mengundang fitnah..

lagi mengecewakan bila muslim yg pegang jwtn persatuan agama tdk menegur malah memberi komen yg seperti menggalakkan..

lbh baik ketinggalan zaman tak update dgn fb..

Fatimi Estar said...

Salam,
Alhamdulillah...as a friend you should continue supporting her.

Raihah Rosli said...

Azaty...

Itulah kehidupan... sebab itu kita agk takut utk keluarkan pdpt @ pujian bial org tanya ttg itu dan ini cth nya dating o pakaian...

Sesungguhnya kita juga tak sempurna... tetapi cuba mencari kesempurnaan...

Kdg-kdg rasa-rasa nak juga ada Fb... tp fikir balik ... baik tak pyh ada... cukuplah blog sbg mint kita...

Raihah Rosli said...

Teacher...
Insya Allah teacher, I always support her.. And I pray... dia akan dapat hidayah ...

saya tak tau nak ckp ape in englisj " dia akan dpt hidayah" :D

muhammad anis said...

wow..impress jap..
bgus2..truskan support..
:)