Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, September 21, 2010

Travelog Haji:Mengubah Sempadan Iman

Seperti yang dijanjikan dalam entry yang lepas-lepas, saya nak kongsi tentang buku-buku yang dibaca. Huhu... setelah berzaman berjanji, baru nak tunaikan ni. :P Haha... ialah masa itu baru habis praktikum, memang semangat nak baca buku sebab pengalaman masa praktikum nampak sangat saya kurang ilmu nak bercerita dengan anak muridkan. Lepas tu, lama-lama terlupa pulak tentang janji tu. Sementara ingat ni, baiklah saya tulis.

Rasanya kali ni nak kongsi tentang buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman, hasil karya Muhd Kamil Ibrahim. Buku ni dah lama dah diterbitkan iaitu pada tahun 2007 tapi baru berkesempatan beli masa praktikum hari tu masa pameran buku di sekolah.


Buku ini secara keseluruhannya nampak ringan, sebab ia merupakan sebuah perjalan kehidupan mengerjakan fardhu haji. Tetapi mesej yang nak disampaikan agak berkesan, penceritaan bagaimana seorang profesor merasai nikmat iman ketika sudah berusia dan kemuncaknya sewaktu mengerjakan haji. Merungkaikan kisah-kisah yang dialami sepanjang pengembaraan mengerjakan ibadah haji yang punya makna tersirat di dalamnya serta sentiasa optimis mengharapkan ibadah hajinya diterima. Sentiasa berdoa dan mengharap. Penulis menulis dari sudut seorang Islam yang kurang pendidikan agamanya. Namun ibadah haji berjaya mengubah sempadan imannya. Buku ini menarik... tapi saya malas nak ulas setiap bab, sebab saya pun bukannya pandai nak ulas. :D


Insya Allah... buku seterusnya ialah Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok. Tapi tak tahulah entry yg ke berapakan :D huhu...

No comments: