Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Saturday, December 25, 2010

Pilihan Di Tangan Kita

Minggu depan mula kerja semula =) Oh semangat, datanglah! Terasa nak cuti je lagi. Huhu... Sungguh tak bermotivasi. Harap hari pertama sekolah, semangat datang berkobar-kobar. Saya perlu hargai peluang kerja yang saya terima. Amanah yang bakal dipegang juga perlu saya tunaikan semampu mungkin. Bila fikir pasal amanah, memang! Takut terus nak bermalas-malasan. Huhuhu.... Tapi bila tengok tilam yang empuk dan laptop di atas meja. Huhuhu... tergugat!


Siang tadi saya mabuk tidur. Biasalah bila penyakit selsema sudah datang. Kepala sudah panas. Kaki sudah sejuk. Apa yang mampu saya buat. Terbaring. Itulah, akibat degil saya. Hari Selasa dan Rabu lepas makan malam dekat luar. Selasa di Restoran Dapur Istimewa Pulai Perdana dan Rabu pula di Restoran Che Mek Taman U. Saya minta tomyam campur untuk dua-dua malam tu. Memang rasa nak makan tom yam sahaja. Dalam tomyam tu ade ketam, lala, udang, sotong dan macam-macam lagi lah. Yang penting seafood tu. Masa nak makan tu ayah cakap dah, " Makan ni sedap kat tekak sekejap je rasa, lepas tu karang sakit seksa nya lama." Haha... tapi kan saya ni spesies degil tak dengar cakap. Saya order dan makan dengan mahsyuknya. Khamis tak rasa gatal dan selsema lagi. Masuk hari Jumaat, mula dah rasa tak selesa hidung. Mata, tekak, telinga, muka dan hidung dah rasa gatal. Masuk pagi tadi... terus datang lah segala bagai alahan.... selsema dan gatal-gatal. Haha.. padan muka... sendiri yang cari msalah sendiri tanggung lah kan!

Okay lah... motifnya entry kali ini. Kadang-kadang kita tahu pilihan A lagi baik untuk kita. Tapi kita pilih B sebab ikutkan hati dan rasa kita selain mungkin dipengaruhi oleh godaan syaitan. Kita selalu membuat pilihan B sebab memikirkan keseronokan/kesedapan yang sekejap sahaja :) Contohnya macam dua kisah di atas.... Jadi, bak kata orang... tepuk dada tanya iman ~_~

2 comments:

Infant's steps said...

salam..
bila awk nak update kisah2 kat post 'tajuk cerita' ??
mcm byk benda boleh diambil pengajaran.. =)

Raihah Rosli said...

salam :)
insya Allah... entry akan dtg :D tapi bukan semua lah kot sbb ade yg da basi cerita tu kot...heheh