Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Wednesday, February 2, 2011

Impian Gaji Pertama

"Fana, cantiklah aku tengok jam *****. Nantilah kalau aku dapat gaji pertama, aim aku nak beli. Jam brand impian aku." Antara dialog sewaktu bersembang-sembang dengan Fana di Tanjung Malim dulu.

Itulah antara impian yang saya simpan sebagai reward untuk diri sendiri suatu ketika dulu. Namun bila sudah dalam istilah 'dewasa' ini, rasanya impian tu dah macam tak relevan lagi.

Tahun lepas saya ada menemani kakak untuk membeli jam. Sambil-sambil itu saya mengintai juga harga jam yang saya minati tu. Emm.. sekali tengok dan mencongak-congak, oh rasanya saya perlu lebih mengutamakan yang lebih utama. Lagipun, jam yang saya pakai sekarang pemberian ayah 3 tahun lepas masih elok dan boleh dipakai. Jam yang banyak berjasa dan sangat lasak. Saya memakai jam 24 jam. Tak kiralah sewaktu membasuh kain ke, berkebun ke atau masa berendam di laut :) Alhamdulillah, jam tu sangat berkhidmat dengan baik untuk saya.

Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber) penghidupan. Amat sedikitlah kamu bersyukur.
Maksud Surah Al-A'raf Ayat 10
[7:10]

Sekarang tengah mengumpul duit untuk sesuatu yang lebih besar dalam hidup saya. Semoga ianya dicukupkan oleh Allah.

Duit bukannya perlu banyak bertimbun-timbun. Tetapi duit perlu berkat akan membuat kita rasa cukup.

Hidup bukan perlu menjadi mata duitan. Tetapi perlu materialistik untuk menampung kehidupan.

Sekarang ini Mesir bergolak. Dan melalui penceritaan adik saya beberapa hari lepas. Makanan amat terhad, hanya mampu beli roti, maggi dan air untuk menampung keperluan. Emm.. terasa mewahnya kita di Malaysia. Melalui perkembangan terbaru, adik saya telah berkumpul di asrama MARA di sana dan menunggu arahan seterusnya. Semoga semuanya dilindungi.



3 comments:

miss fana said...

Huhu...apa yang buleh kita lakukan, sabar je la kan?kdg2 hati mmg nak, tpi bile fikirkan perkara laen, automatik, fikiran kita kembali rasional. :)

semoga apa yang terjadi, ada hikmahnya..:)

Infant's steps said...

penuhi kehendak hanya ikut kemampuan..sbb kehendak manusia mmg tak terbatas.. =)

Raihah Rosli said...

fana : betul tu... ternampak pktaan rasional... teringat nilai dlm pendidikan moral...heheh :)


I S: setuju :)