Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, April 3, 2008

Keluar Waktu Malam


Lama sudah tak mencalitkan tulisan kat blog aku ni... Agak kesuntukan masa akibat daripada final exam yang semakin hampir menyebabkan begitu banyak assignment perlu dihantar serta ketandusan idea untuk menulis sebab aku amat kurang membaca.

Semalam aku menempuhi saat-saat yang amat menakutkan. Aku ke kelas pada malam hari seorang diri. Kelas Wave Propogation & Optics. Seperti biasa berseorangan pulang ke rumah lebih kurang jam 10 malam. Dalam perjalanan pulang tu suasana agak sunyi di kawasan perumahan aku. Aku seperti biasa, pengecut-pengecut aku pun redah je la. Aku rasa tak sedap hati. Ayat Kursi sentiasa membasahi mulutku. Tetiba masa aku tengah lalu jalan 3, aku dah terperasan ada sebiji motosikal dekat tepi jalan 4 (rumah aku jalan 5). Masa tu jantung memang dah berdegup kencang, takut dan segala macam perasaan... Apa lagi masa dah nak dekat tu aku bergerak pantas sepantas-pantasnya. Memang sah tu GS. Sampai je dekat rumah aku dah rasa macam nak pengsan, buka pintu pagar dengan ganasnya dan sepantas kilat aku buka pintu rumah terus meluru masuk (aku takut GS tu ikut aku). Aku tak kisah kalau GS tu setakat nak buat pertunjukan, tapi aku amat amat amat takut kalau GS tu buat tindakan lain. Susah hidup ni kalau manusia bersifat hilang rasa malu. Haiwan pun ada rasa malu. Monyet dan beruk dalam gambar kat atas tu pun ada rasa malu masa aku nak ambil gambar di Zoo Negara.

Pengajarannya berhati-hatilah apabila keluar waktu malam. Kalau boleh elakkan, tapi kalau terpaksa macam aku, bersiap sedialah dengan pelbagai kemungkinan. Siapa tahu, ayat-ayt pelindung diri? Aku rasa seram nak pergi kelas malam lagi lepas ni.


3 comments:

Infant's steps said...

uish,takutnya kalau kita jadi awk...nasib baik takde pape..huhu..lain kali kol housemate n mintak tolong dia kua jap r,'jemput' awk balik kat lorong tu..hihi..

Raihah Rosli said...

Sape tak takut... kite pon takut...tetapi keadaan terpaksa...redah je la. Susah juga nk mintk tlg housemate, msing2 ada hal len n kalo 3 mlm ade kelas mlm, tak kan 3 mlm nk mintak tlg... tak nyusah kan ker?

Raihah Rosli said...
This comment has been removed by the author.