Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, June 12, 2008

ROS Bakal Menjelang


Tinggal lagi 3 hari lagi utk aku menjalani praktikal. Lbih kurg mcm pra praktikal yang dipanggil ROS-Rancangan Orientasi Sekolah. Utk ROS yg pertama ni aku perlu menjalani latihan di sekolah rendah dahulu. Aku perlu melakukan beberapa tugasan spt mencari data2 berkaitan sekolah. Utk ROS 1 ni aku tidak ditugaskan utk mengajar, hanya melihat guru mengajar. Tetapi aku juga boleh ditugaskan utk mengajar sekiranya ada arahan drpd cikgu2 sekolah utk menggantikan guru2 yg tiada. Satu pendedahan kpd pelajar pendidikan utk persekitaran sekolah, dunia perguruan serta yg berkaitan dengannya. Takut wooo.....nk masuk sekolah.

Aku pilih SKTSP sbg tmpt praktikal aku ni. SKTSP juga merupakan sekolah aku selama 5 tahun sejak darjah 2 sehingga tamat alam sekolah rendah.

Ada beberapa faktor yg menyebabkan aku memilih SKTSP. Faktor pertama yg menyebabkan aku memilih SKTSP kerana merupakan sekolah kebangsaan yang paling dekat dgn rumahku. Memandangkan aku ni tak pandai drive walaupun ade lesen, jd aku memerlukan bantuan org lain utk ke sekolah...hahaha. Faktor yg kedua ialah kerana SKTSP merupakan sekolah yg cemerlang. Sebelum aku pilih sekolah ni, aku da meng'google' maklumat ttg sekolah ni. Yang ketiga ialah kerana sekolah ni tak lah terlalu lama wujud, dan tak lah baru sgt wujud. Jadi kira2nye sejarah sekolah ni tak byk sgt yg kena aku tulis nanti dan tidak terlalu sedikit sgt. Byk lagi faktor lain... tapi cukuplah sekadar 3 yg utama tu aku cterkan...

Tapi yg menakutkan aku ni ialah... aku akan jumpa balik cikgu2 yg pernah ajar aku hampir 10 thun yg lalu. Aku tak tahu nak berhadapan dgn cikgu2 tu mcm mana. Aku rasa aku tak kekok kalau aku dtg ke sekolah itu hanya sbg bekas pljr sekolah yg mahu berjumpa dgn guru2 yg telah menabur jasa. Tapi aku rasa aku akan jd kekok apabila aku merupakan bekas pelajar cikgu2 di situ dan dalam masa yg sama aku menjalani praktikal disitu.

Mungkin hari pertama aku praktikal nanti, aku kena bersalaman dgn cikgu yg prnh mengajar aku dan memperkenalkan aku prnh mnjadi student cikgu2 tersebut dan sdg jalani praktikal. Hari2 seterusnya aku perlu bertindak biasa...menjalankan tugasku sbg cikgu pelatih.

Semoga tempoh praktikalku selama 2 weeks di SKTSP dpt kujalani dgn berjaya.

5 comments:

Infant's steps said...

perkh..dah nk msk sek sei kwnku sorg ni..uish,kalau kita mmg cuak giler r..papepun,gudlak menjalani ROS..=)

Anonymous said...

salam...gud luck buat ros..rilex2..mula2 memang gelabah,sampai dua tida gari..ko akan rasa ok..no hal lah..buat ros dgn sungguh2..okeh..smg Allah ada bersamamu....

MieJida said...

best2!
jgn lupa catat pengalaman kat sktsp gemilang dlm blog ye

Raihah Rosli said...

azaty:
mmg cuak gler nih....huhuhuhu!

Raihah Rosli said...

sajidah:
insya ALLAH.... kalo ade yg menarik kita akan cter kan =)