Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, July 18, 2008

Baju Kurung


Tadi waktu kelas Introductory Biology aku duduk sebelah Zura & Shud. Mse lecturer ajr kat dpn concerntrate gak la...tp msuk jam ke 2 da ngantuks...ttbe Zura cakap kat aku... " Siapa yang reka baju kurung?"...huh...aku terus tertoleh kat die...

Zura : Kamu pernah terfikir tk sape yg cipta bju kurung?
Aku : A...ah... tak terpikir pulak. Bju kurung ni praktikal kan? Sesuai pakai...
Zura : Tu la ... sy tgok bju lectrr tu sy terpikir sape yg cipta?
Aku : Huhuhu... btul gak...
Zura : Mcm mne die terpikir nk ltk poket kat tepi.... nape x ltk je poket kat dpn mcm bj mlayu?
Aku : Die tercipta ckit2 kot? Mungkin mula2 cipta...simple je...pastu org tmbh..poket...tmbh jahit ngan mcm2 fesyen...


Kat UPSI majoriti student perempuan pakai bju kurung...normal la...bakal2 cikgu...cikgu kan g skul pkai bju kurung! Kdg2 ak smpai rse....ish...asyik2 bju kurung ... cukup 2 weeks bju sme blik. Memang x jd kewajipan pun pkai bju kurung...tp menjadi pilihan ramai memakainya. Tp secara jujur aku rse bersyukur sbb ak g klas x yah riso nk cri sluar o t shirt yg comey2 ... sbb bju kurung ni mcm uniform la... cutting nye sepesen je...hehehe. Lg pun ble pkai bju kurung ... mate x skit! Tau x sbb pe? Sbb bju kurung mnutup body shape...tu pun kalo org pkai x ketat n x jarang!

Tp skrg ni... byk kain nipis.... n si pemakai tak tau malu pakai...aku yg malu! Malu tau tak! Kain jarang... n pakai kain dlm yg singkat....bju nipis...n hanya pakai tube yg melekat ketat di bdn! Malu tau! Utk peringatan ak jugak lah... karang ak komen2...takut2 ak lak yg cmtu...naudzubillah!

Ade 1 kisah bnr yg kwn aku hadapi...aku ada sorg kwn..kerapkali ke klas pkai bju yg nipis sgt2...can c through (ak gelar kan die A)... mmg la...ak pun malu tgok... n kbtolan kwn aku yg lg sorg ni agak warak la( ak glr B)... ada 1 boy pesan kat B... suh A pakai bju baik2 ckit...dat boy ckp ...da la jarang...ketat pulak...n bukan stkt sorg budk laki...ak prnh dgr cter rmai lg yg berkate2...cthnye... mcm la body lwa sgt....kalo bsr takpe gak...n ....mcm2 lg...smpai ak yg rse malu! Mslhnye bukan x de yg tgur...da ade...tp x jln...

Lu fikirlah sendiri! (pinjam ayt Nabil)

p/s: sy x reti nak bicara ttg aurat...apatah lagi etika pemakaian seorg muslimah...kerana sy tahu...diri sy juga blom sempurna...sy hanya bercerita ttg pglmn diri sy!

1 comment:

MieJida said...

mesti sedih kan. takpela, dah jalankan tggjawab dgn menegur. lepas ni sentiasa la doakan dia & kita semua skali. ;)