Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, December 7, 2008

Kereta Kebal

Ini kisah lama. Tapi saya baru sahaja dapat gambar-gambarnya. Jadi nak cerita tentangnyalah.

15 Oktober 2008 yang lalu saya, Cu & Aniem telah melancarkan sebuah kereta kebal. Huhuhu! Sebenarnya bukanlah kereta kebal. Kami telah set kan pergerakan simple robotic. Dan ada salah seorang pelajar di dalam lab menggelarkan pergerakan robot kami sebagai kereta kebal semasa kami setting instruction robot.



Simple robotic ini adalah di bawah subjek Basic Instrumentation. Mungkin kalau orang lain tengok, apakah objek sebegitu rupa bentuk dipanggil robot. Ya! Itulah robot yang kami buat. Namanya SIMPLE robotic. Tujuan mini projek ini dibuat adalah untuk menambahkan kefahaman kami terhadap instrumen yang digunakan dalam elekronik (hardware) dan cara nak set robotik menggunakan program Basic Stamp (software).

Jadi janganlah tertawa tengok robot kami tu. Sebab nama subjek ini pun Basic Instrumentation. BASIC! Jadi, kami hanya belajar yang asas sahaja. Kalau budak engineering tengok mungkin geli hati. Tapi bagi kami cikgu-cikgu fizik, benda-benda macam tu sudah dikira hebat. Yelah, kami Bachelor in Education not B. Sc or B. Eng.

3 kali perjumpaan untuk menyiapkan simple robotic itu. Setiap kali perjumpaan memakan masa kurang 2 jam.

Task terakhir kami utk mini project ini ialah mensetkan pergerakan paling kreatif robot. Kami pun settingkan robot tu dlm software Basic Stamp dan burn kan ke dalm microcontroller (mcu) robot tu. Setelah digerakkan robot tu, kami bercadang nak memperhaluskan lagi pergerakkan robot tu. Untuk nak memudahkan kerja, kami menggerakkkan komputer tu menghadap meja ... entah macam mane komputer tu terpadam sendiri. Huhu...hilanglah robotic instruction kami kat dlm software di komputer . Tapi nasib baik dah burn robot instruction yg awal-awal kami buat tu ke dalam mcu robot. Jadi, kitorg pun malas nak create new motion, takut tak jadi memandangkan masa tinggal 10 minit.

Pendapat saya pergerakan robot kumpulan saya tu cantik. Walaupun tak sempat diperhalus lagi perjalanannya. Cantik tau pergerakkannya sebab jarak pergerakan dan pusingan robot itu memang ngam-ngam dengan jarak hujung meja. (Hahaha...perasan sungguh saya :P). Sayangnya saya tak dapat tayang kan pergerakan simple robotic tu sebabnya videonya saya tak dapat lagi daripada kawan saya, Aniem. Gambar-gambar ini pun ihsan Aniem.



Masa nak show kan motion tu kat dlm klas, memang segan juga. Saya & Cu memang tak sanggup nak gerakkan, segan dengan group lain. Nasib baik Hanim berani menggerakkan... TQ Anim. Nasib baik juga mulut2 budak lain tak kejam mengutuk atau memperli. Sebab group2 sebelum ni ada je budak2 membuat ulasan yg poyo semasa pergerakkan robot tu. Contohnya:
  1. Kalau masa robot tu berpusing kiri dan kanan, dorg akn ckp kiri kankan kiri ala2 kawad kaki gitu.
  2. Kalau robot tu bergerak dan berhenti dalam tempoh yg kejap .... dorg ckp cam printer bubble jet.
  3. Kalau robot tu bergerak dan dalam pegerakkan tu menuju ke botol air...dorg ckp robot tu hauslah.
  4. Dan macam-macam lagi komen yangg sangat poyo!
Biasalah ... student lelaki memang cm tu. Kebetulan kelas ini student perempuan minoriti...ade 11 orang sahaja perempuan. Selebihnya lelaki...memanglah riuh kalau dalam lab.

Alhamdulillah...mini project tu berjaya : )

5 comments:

Mami Hadeef said...

iye.. project kite berjya.. hehehe.. dan carry mark nye jugak memberangsangkan..

Neeza Shahril said...

baguslah raihah.. BA in Education pun boleh buat robot..
akak kan.. bila tang fizik aje, akak surrender.. hehee

Raihah Rosli said...

Haniem,

Aniem tgok ker carry mark? Tinggi eh utk kereta kebal ni?



Kak Neeza,

Kitorg blr basic jer kak neeza... Sikit2 boleh la.

Sy pulak, kalo bab menghafal sejarah or falsafah , sy surrender... tak sanggup... tp kalo belajar sy suka utk tahu :)

Mami Hadeef said...

em,, tengok.. tapi carry mark berbeza.. mungkin dari segi lab n robot kite same, yg beza mid term kot.. tapi anim rase yg kuar present depan last lecture week tu ade markah.. hehehe..

Raihah Rosli said...

huhu...nyesal gak x g.... org x arap tggi pun instrumen :(