Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, November 28, 2008

Sebalik Berblog

Membaca blog itu adalah aktiviti saya seharian, lebih-lebih lagi sekarang cuti semester. Sekarang ini saya selalu membaca blog student2 Malaysia yang belajar ilmu Islam walaupun saya tak mengenali mereka. Banyak ilmu & info yang saya dapat. Meskipun mereka menceritakan tentang diri mereka, tapi kehidupan seharian yang mereka ceritakan itu, banyak iktibar yang boleh saya ambil. Terasa betapa kerdil diri ini.

Atas sebab2 inilah saya tak pernah jemu membaca blog. Meskipun ada yang mempertikaikan fungsi membaca blog. Semua itu pada saya bergantung pada diri sendiri.

#Saya bukan orang yang berilmu agama#

#Saya juga tak pernah join usrah#

#Saya menjalani hidup sebagai student pendidikan di sebuah daerah kecil, Tanjung Malim#

#Saya tak pergi ke kuliah agama sejak duduk di rumah sewa, kalau di kolej dulu saya akan pergi ke kuliyah agama setiap pagi Ahad sbg kuliyah hati, setelah seminggu di kuliyah minda#

#Saya mempunyai kawan-kawan yang biasa di sini, malahan kadang-kadang saya yang daif ilmu ini tempat bertanya itu ini tentang agama#

#Saya sering terleka dengan persekitaran saya, dan kawan-kawan saya di sini bukanlah yang kuat untuk menarik saya, malahan mereka juga bergantung pada saya kadang kala#

#Saya juga tak nafikan kadang kala hati saya mahu untuk program2 keilmuan, tapi kawan-kawan saya di sisni bukanlah yang alim@ warak yang saya harapkan utk membimbing saya, saya seorang yang sangat bergantung pada persekitaran#

#Saya menjadikan blog sebagai wadah saya mempertingkat ilmu agama#

#Saya bermuhasabah bila membaca entri2 pengajaran drpd blogger yang alim @warak#

#Saya juga berblog utk mengetahui perkembangan kawan-kawan saya#

# Saya juga berblog pada masa kawan-kawan saya tengah bergayut di telefon, sebab itu saya ada banyak masa utk berblog#

Sebab itulah saya sangat suka membaca blog2 mereka yang study agama. Kadang-kadang kisah yang diceritakan simple tapi penuh bermakna. Setiap perkara saling bergantungan ceritanya dengan kehidupan kita sebagai hamba Allah. Saya juga membaca blog blogger yang menulis tentang kehidupan seharian. Banyak ilmu yang saya dapat. Terima kasih kepada blogger yang ikhlas berkongsi kisah, cerita dan ilmu.


Terasa betapa lemahnya penulisan saya dari aspek kesedaran sebagai hamba-Nya. Tetapi saya masih setia di dunia penulisan blog ini. Moga masih ada manfaat atas penulisan ini. Yang baik jadikan teladan yang buruk jadi sempadan.

p/s: Okaylah dah banyak sangat membebel. Nak kena masak utk lunch pulak. Hari ni nak masak ikan siakap 3 rasa & tomyam. Rasanya esok nak tulis n3 tentang masakan...kena ada label baru ni... rasa dapur :p

5 comments:

Neeza Shahril said...

dapat pahala berkongsi ilmu..
kalau baik ilmu tu, lagi lah banyak pahala..
tapi kalau tak baik.. ehemm... biasa la kan..
tapi rasanya, dalam blog ni ramai yang berkongsi ilmu baik.. :)

Anonymous said...

stuju!

yup..rsenye blogger2 ni ramai yg tulis...insya Allah

wanie sk said...

cool new blog look=)

wanie sk said...

cool new blog look=)

Anonymous said...

tq wanie :)