Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Saturday, January 10, 2009

Ice Skating

Ice Skating??? Huhuhu.... Malaysia sekarang tengah musim hujan bukan winter tau! Hehehe... Walaupun tak pergi study ke negara 4 musim, saya berkesempatan juga untuk meluncur di atas ais. Tapi kena bayarlah. Meluncur ais di Sunway Pyramid Ice.

Khamis baru ni (8/1/09) saya, Cu, Fana dan Shud bergumbira berjalan-jalan makan angin. Kami berempat tak ponteng kelas pun sebabnya hari khamis hanya terdapat slot makmal dalam jadual kami. Dan amali di makmal akan bermula pada minggu kedua.

Perancangan sepenuhnya dibuat pada hari Rabu sebelumnya. Shud telah meng'google' cara-cara untuk pergi ke Sunway Pyramid. Manakala Fana & Cu bersemangat menelaah kedai-kedai yang terdapat disitu serta kedudukannya. Saya??? Saya natural jer, tidak se'excited' mana dan kebetulan malam tu tak sihat sebab selsema. Jadi saya biarkanlah mereka meng'google' segala macam maklumat. Bermula daripada cara-cara nak ke Sunway Pyramid dari TM, harga tiket untuk Sunway Pyramid Ice, kedai-kedai baju, alat digital dan makan.

Perjalanan kami bermula jam 7.15 pagi ke pekan TM untuk sarapan dan kami menaiki Bas Ekspres Transnasional tepat jam 8 pagi.

Bas Ekspres : TM - KL (Masjid Jamek) - RM 7.30
LRT Putra : Masjid Jamek - Kelana Jaya -2.30
Bas Rapid : Stesen LRT Kelana Jaya- Sunway Pyramid - RM1.00

Sampai di Sunway Pyramid lebih kurang jam 10.30 pagi. Masuk sahaja di pintu utama kami terus ke map nak tengok kat mana Sunway Pyramid Ice tu. Tak sempat kami teliti map tu lagi, kami terus disapa oleh petugas kaunter pertanyaan. Petugas tersebut memberi tahu arah lokasi yang kami tuju.

Sampai di Sunway Pyramid Ice, saya dah beritahu awal kat Cu, Fana & Shud; saya nak tengok dorg sahaja , saya tak nak main. Saya tak berhajat nak masuk sebab tu saya tak se'excited' mana malam sebelum pergi tu. Saya rela tunggu dorg kat luar. Tapi, Cu, Fana & Shud suruh saya masuk juga. Masa di kaunter pembayaran Shud terus bayar untuk 4 orang. Jadi, saya pun masuk. Harga seorang untuk masuk pada weekdays ialah RM 13. Tapi pada weekend menjadi RM18 dan RM21 pada school holiday.

Tangan dah menggigil, bukan sebab sejuk, tapi takut. Saya takut!!! Berkali-kali saya cakap tak nak main!!! Shud pula berkali-kali cakap jom main. Cu & Fana sungguh bersemangat nak main sebab dorg kata masa tengah study ni lah ada masa nak mencuba. Memang betul pun, nanti bila dah jadi cikgu, rasanya dah tak ada masa dengan kawan-kawan macam ni. Masa dah jadi cikgu nanti pun mesti dah tak da masa nak pergi melainkan school holiday, yang mana segala macam pakej percutian menjadi mahal apabila tiba musim cuti.

Setelah dipakaikan tag di tangan, kami scan dan masuk. Terus pergi ukur saiz kaki untuk pakai kasut. Simpan barang. Pakai kasut. Pakai glove & stokin. Ready!!!



Orang tak ramai sebab pagi lagi dan hari Khamis. Jadi, kami perlahan-lahan masuk. Fuuuh! Memang licin. Hehehe... Seorang demi seorang daripada kami masuk dan merasakan kelicinan ais tu! Kami berpegang pada cermin dinding. Seorang demi seorang kami keluar. Hahaha! Tak sanggup! Takut woo! Sungguh licin.

Fana & saya pun masuk ke dalam semula. Cu pun ikut sekali. Shud tunggu di luar sahaja, masih takut. Percubaan kali kedua saya. Saya pun memberanikan diri ber'skate' di atas ais. Segala ilmu masa main roller blade dulu digunakan semula. Alhamdulillah! Saya dapat akhirnya ber'ice skating'. Saya pun memberitahu apa yang sepatutnya dilakukan oleh Cu & Fana supaya dapat stable dan bergerak. Cu & Fana pun mencuba, dapat buat sikit-sikit. Setelah satu pusingan bersama Cu & Fana, saya mengajak Shud pula. Shud juga dapat bergerak sikit demi sikit seterusnya menghabiskan satu pusingan.

Akhirnya... saya yang penakut pada mulanya tak nak main berasa sangat seronok! Best!!! (*_*). Berkali-kali saya pusing. Cu hanya sekali sahaja, dia menunggu kami sahaja selepas itu. Shud juga Fana beberapa kali juga mengelilingi 'padang ais' itu! Seronok... Pengalaman baru yang saya dapat. Meluncur di atas ais!


Tiba-tiba rasa teringin sangat nak main roller blade macam dulu-dulu. Dulu pun saya pinjam roller blade abang saya, Din. Masih saya ingat, saya mula-mula main roller blade Din. Saya pakai roller blade tu dan berpegang kuat pada tiang dan bergerak di sekelilng tiang. Bila dah rasa yakin sikit saya mula bergerak dari satu tiang ke tiang lain. Bila dah pandai bergerak dan brek saya main dengan bebasnya seorang diri di corridor rumah. Banyak kali terjatuh dan tersungkur. Tapi tak luka hanya lebam-lebam sahaja. Masa tu main pakai padding kat siku dan lutut. Helmet je tak pakai ;p

Main roller blade ada sikit-sikit persamaan dengan ice skate. Ada sikit perbezaan juga.Bezanya: Main roller blade dulu atas lantai jubin. Ice skating atas ais. Roller blade ada 4 roda tersusun panjag selari dan di hujung atas belakang roda ke-4 ade getah untuk brek. Ice skate tu tak beroda, hanya besi panjang macam pembaris@ pisau panjangnya. Masa main roller blade dulu kecik lagi, sekarang dah besar lagi lebar ;p

Sesiap rasa nak tahu lanjut tentang Sunway Pyramid Ice. Boleh layari laman web Sunway Pyramid.

2 comments:

Neeza Shahril said...

akak pernah pergi sunway pyramid tapi tak pernah try skate kat situ. Tengok aje dari atas..

kat US, akak pernah skate, tapi mak aiii.. takutnya la.. takut jatuh.
memang tak jauh pun pergi.. dekat2 dengan dinding aje.. hehehe..

Raihah Rosli said...

Huhu... takut tu memang takut... pastu jd best...hehe