Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, March 8, 2009

Selesai Sebuah Program...

Semalam saya sangat sibuk kerana berlangsungnya Seminar Penularan Penyelewengan Akidah Di Malaysia yang diadakan di Auditorium UPSI. Bukan hanya semalam, tetapi hari-hari sebelumnya juga sudah sibuk dengan gerak kerja program (Saya selalu juga dapat pengecualian daripada hadir @ pulang lewat dr meeting kerana kedudukan rumah saya yang jauh dari kampus).

Dalam program ini saya diamanahkan menjadi AJK Cenderahati. Alhamdulillah, untuk kali keduanya saya memegang jawatan ini pada semester ini. Jadi sedikit sebanyak pengalaman lepas membantu.

Pada pagi semalam sepatutnya semua AJK wajib berada di Audi jam 7 pagi. Tetapi atas kelewatan bangun pagi, saya hanya mampu tiba di Audi jam 7.20 am. Saya bersedia dalam keadaan yang amat kelam-kabut. Setelah memakai dan membawa apa yang patut saya memecut ke Audi. Langkah saya semasa menuju ke Audi itu amat laju. Setibanya di Audi, saya sudah gabra... sebab tak nampak orang lain dan dalam kepala sudah terfikir pasti AJK lain sudah dibagikan tugas. Huhuhu.. rasa bersalah dalam diri sebab sudahlah malam sebelumnya saya pulang awal berbanding AJK lain dan pagi itu pula lewat tiba.

Tengah berlegar-legar di ruang legar Audi sambil call Dah (S/U program) ternampak pengarah program. Terus tanya, " Mana yang lain?".... Pengarah program jawab, " Awak seorang je yang baru sampai.".... Huh! Punyalah ingat saya yang paling lewat. AJK lain datang jam 7.30am, mereka masih kepenatan kerana malam sebelumnya pulang ke rumah jam 12.30pagi menyiapkan barang-barang program. Saya pulang awal pada malam tersebut kira-kira jam 10.30 malam atas alasan faktor keselamatan.

Alhamdulillah, sambutan menggalakkan. Hampir 450 orang peserta. Ramai juga kawan-kawan yang dikenali menjadi peserta. Seronok betul tengok mereka. Haniem beberapa kali memuji, "Baguslah kawan-kawan kita nak join program macam ini", "Baguslah kawan-kawan kita , setia sampai slot kedua program". Moga program ini memberi manfaat kepada semua.

Ubat hati itu ada lima perkara iaitu membaca Al-Qur’an dengan kefahaman, mendekati orang soleh, bangun malam untuk beribadah, mengurangkan makan dan menghadiri majlis ilmu.

Program berjalan lancar. Cuma saya tidak dapat mengikuti seminar itu sepenuhnya kerana sibuk dengan hal-hal pengurusan seperti urusan pendaftaran, cenderahati dan makanan. Program yang bermula jam 8 pagi berakhir lebih kurang jam 1.30 tengah hari. Tetapi AJK perlu menguruskan dahulu hal-hal berkaitan sebelum pulang. Saya tiba di rumah jam 4.30 petang setelah perut diisi dengan makanan VIP yang lebih serta membawa pulang air kotak, kuih-muih yang sedap dan juga 2 bungkus nasi yang lazat.

Sesampai rumah, Fana ajak pergi Rawang, rumah Kakak Dayah. Kakak Dayah datang jemput. Tapi disebabkan keletihan tawaran hebat itu terpaksa di tolak. Masa itu terfikir mahu tidur sahaja. Mana tidaknya dua hari rasanya tak cukup rehat yang amat sangat. Dan paginya pula bekerja kuat, ke hulu-hilir dan angkat itu ini. Jam 10 malam saya sudah beradu. Terlupa segala assignment yang bertimbun, proposal yang tak berusik lagi, critique journal yang masih separuh jalan dan 2 test yang bakal menjelma. Ya ALLAH ya Tuhanku, permudahkanlah urusanku.

No comments: