Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Wednesday, April 8, 2009

Sedapnya Tempe

Sekarang ni teringin sangat nak makan tempe. Emmm... sedapnya. Sambal goreng tempe. Dah lama nak makan... setiap kali masuk Restoran Naz harap sangat ada lauk tempe tu. Tapi dah lama tak da kat menu lauk Restoran Naz tu... Lagi satu Restoran yang sedap masakan tempenya ialah Restoran Ummi kat Taman U. Tapi jauhlah pulak nak ke sana.

Dulu masa zaman kecil-kecil, sangat tak suka tempe. Masih ingat lagi kisah masa darjah dua. Dekat kantin SKTSP.

"Mak cik nak keledek goreng dua. Nak sambal cicah sekali", sambil menghulurkan duit RM 0.40.

Saya dengan rasa tak sabarnya nak makan. Sekali tergigit... tempe goreng. Huh... kecewa sangat.. sebab masa tu tak suka tempe.

Masa kat matrik: KMJ. Saya masih tak suka tempe. Kalau kawan-kawan (Ezla & Ina) ambil tempe goreng sambal, saya tak pernah rasa nak ambil. Kawan-kawan selalu puji akan kesedapan tempe yang dimasak oleh mak cik kafe itu dan kemurahan harga makanan apabila makan lauk tempe. Nasi + sayur + tempe + air suam > rm 2.00.

Saya mula makan tempe apabila sudah berada jauh dari negeri Johor. Ketika saya menuntut di UPSI. Sedangkan , Johor dan masakan tempe goreng sangat sinonim. Jati diri ke'JOHOR'an saya lahir apabila saya berada jauh dr negeri itu. Walaupun saya bukanlah asli JOHOR... Tapi di negeri Johor itulah saya dibesarkan....

Terasa suka bila makan tempe goreng di kafe kolej kediaman saya di UPSI pada masa itu, KHAR. Hari-hari beli lauk tempe. Nasi dan tempe semata-mata. Sangat lazat lagi-lagi makan waktu nasi tengah panas. Dan semasa duduk rumah sewa ini, tempat membeli tempe goreng di Restoran Naz. Saya suka tempe... tapi kena tengok cara masakan tempe itu. Suka tempe yang digoreng garing dan rangup. Lagi sedap kalau dimasak sambal tempe goreng.

Sejak menyukai tempe, saya belajar masak tempe. Dan salah satu laman web yang saya tengok ialah blog Mat Gebu.

Gambar di copy dari blog Mat Gebu.


Sedapnya kalau dapat makan tempe goreng lada... Bila susah nak dapat, itulah yang terlintas di pemikiran. Masa cuti hari tu, agak muak jugak makan tempe. Setiap minggu ibu beli tempe untuk saya masak. Sebab abang saya suka tempe yang saya masak. Sampai dah tak terasa nak makan tempe masa itu. Sekarang ni rasa... teringinnnnnnnnnnn nya nak makan tempe... Huhuhu.

Tempe ini banyak kelebihannya. Cubalah tekan kat GOOGLE @ YAHOO tentang khasiat tempe... Mesti banyak laman web yang menceritakannya. (Ayat penulis malas mencari maklumat... then suruh pembaca cari sendiri maklumat...ngeh3)

6 comments:

Infant's steps said...

kita suka tempe sejak nenek kita masak goreng rangup kat kg..huhu..

pastu,kebetulan lak time tu dia tergoreng masin,so kita yg penggemar mknan masin lagi la suka..

hua3...

ayuh reqa tempe!!

Neeza Shahril said...

semalam akak buat masak berlada tempe..
letak tempe goreng garing, ikan bilis goreng garing dan kentang goreng..
sedaaappp!!! heheee..
puji diri sendiri la pulak.. hahaha!!

Mami Hadeef said...

tahniah kepada eah krana berjaya updet blog.. huhu.. anim suh gi ummi tak nak.. kt ummi tempe sedap.. rangup gile..org yg tak suke mcm anim ni memg akan makan jugak..huu

Raihah Rosli said...

Azaty,
Tempe goreng rangup memang sedap!Nak-nak kalau orang jawa yang masak... lg la sedap!
Makin masin =darah tggi... bahaya tu.


Kk Neeza,
Waaaa... sedapnye kk neeza....terliur sy dgr!
Meleleh air liur ni :)


Aniem,
Heheheh.. bz la. Ummi jauh sgt..... Aniem tak ple ....umah kat tmn u...hehehe. bg alasn je org ni.

kuIna said...

sy makan tempe bila dibwk blk oleh mysis yg dh jd kelurga org jawa...
tak pandai masak cm pandai makan... ngeh3x..

Raihah Rosli said...

ooooo...
ur sis KUJIE kan?
Sangat suke bace blog die.
Hehe.... org jawa mmg hebat msk tempe.

Saya pun ske mkn.....
MSk tempe ... msih dlm proses belajar...huu