Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, July 12, 2009

FaCeBoOK ???

Semalam buka blog Mazidul dan terbaca tentang Facebook. Sila klik sini dan sini. Saya terdiam seketika. Tak tahulah pula asal usul Facebook macam tu. Saya baru sahaja buka akaun Facebook sebulan yang lalu atas ajakan kawan-kawan. Tapi tak aktif pun. Dan saya bercadang untuk menutup akaun di Facebook.

Saya mengaku bahawa saya bukanlah pemboikot tegar barang-barang keluaran Yahudi. Tetapi selagi boleh dielak, saya akan elak. Banyak juga yang terbabas kerana sudah terbiasa dengan produk-produknya. Tapi, bila fikir kembali banyak lagi saluran lain yang saya boleh guna untuk social networking selain Facebook...

4 comments:

Sajida said...

salam raihah. cuba baca lailatulmawardah.blogspot. ada isu ni jugak. baca komennya skali. sebab ada yg kata google pun yahudi jugak,tapi sume depends pada apa yg kita manfaatkan daripada web2 yg berkaitan. wallahua'lam.

Infant's steps said...

setuju dgn reqa n Mi Ji Da..

semua bergantung kpd pengguna..cuma pengguna sendiri kena dpt membezakan penggunaan itu membawa kpd lagha atau kebaikan saat menggunakannya..

just follow ur heart..
sbbnya dosa itu adalah apabila kamu rasa tdk tenteram melakukannya..

papepun pilihan kita,just make sure kita ada alasan yg kukuh apabila disoal di akhirat kelak =)

maybe we can minimize our time log in facebook..dan hanya log in if perkara yg perlu..sbb kita sendiri rasa tak tenteram kalau berlama2 on9 fb..apatah lagi rasa benci dgn perbuatan mereka seperti berlumba2 menjwb kuiz yg tak beri manfaat. =(

check out our niat..n semoga tak termasuk dlm golongan yg melampaui batas..amin..

go for it reqa!!kita bantu mereka ikut kemampuan kita..n sila peringatkan kita ye reqa sama ada kita betul2 buat semampu yg kita boleh atau mgkn adakalanya kita hanya mencari alasan utk nafsu ini 'bermanja2'.. =)

nice post!!

Raihah Rosli said...

Sajida...
tenkiu... kite da bce gn komennye skali:)
Skrg kita bru tau dan fhm...
Berkebetulan kita buat FB tak sampai sebulan pun lagi, kwan pun tak ramai lagi, serta kita tak berapa reti selok belok FB ... jd lebih baik kite tutup :)

Azaty...
Waaa. pjg lebar komen awk :)
Kite da tutup akaun da... Cukuplah masa di internet kite dgn blog n FS. May be lebih minat dlm blog, Fs pun da lma terabai... Sebab blogging lebih menatangkan kesedaran dan keinsafan kalo bijak menggunakannya.. dan FS sbg peluang untuk contact dgn kwn2 yg x berapa rapat tapi msih lg kenal.

Infant's steps said...

sila appear available di YM supaya lagi mudah utk contact..keke..

takdelah..tak kisah pun..kita faham..sbb kita sendiri pun appear inv n available kat certain org je..hehe..masing2 pun ada hal yg lbh perlu diutamakan.. =)