Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, July 24, 2009

Sejauh Manakah Sucinya?


Semalam masa buka blog Hidup Biar Sedap. Saya memang suka membaca blog ini sejak kira-kira 2 tahun yang lalu. Penulisnya seorang yang berilmu luas mungkin berpangkat makcik kepada saya. Semalam, kisahnya tentang udang geragau di Kerian. Saya terus klik ke blog Bluehikari yang di linkkan di blog tersebut.

Terkejutlah tengok tentang perusahaan Udang Geragau di Kerian. Tapi saya keliru... pernahkah saya makan udang geragau... hehehe. Saya cuba cam gambar yang kat blog itu, tapi tetap tak sure apa itu udang geragau.

Dan teringatlah saya tentang Baktisiswa saya sem lepas di daerah Kerian. Dan saya masih ingat ketika lawatan saya ke sangkar ikan di tengah lautan sewaktu baktisiswa tersebut. Di atas sangkar laut itu ada 2 ekor anjing. Tapi saya fikir positif saja masa itu sebab memanglah masa mula-mula sampai itu anjing menyalak-nyalak dekat kami sebab kami orang asing. Terus tuan sangkar itu tangkap anjing itu dan ikat. Maka bebaslah kami berkeliaran melihat ikan-ikan di sangkar itu. Bila terbaca tentang udang geragau semalam, saya terfikir semula. Agaknya macam manalah ikan-ikan di sangkar itu selepas di tangkap. Di mana ia diletakkan.... dekat ke tak dengan anjing-anjing yang sebanyak 2 ekor yang berkeliaran untuk menjaga sangkar itu daripada pencuri. Haiisshh.... tak nak lah saya fikir. Sebab tak tengok dengan kepala sendiri. Mungkin ini andaian saya setelah terbaca tentang udang geragau itu.

Nampak tak anjing itu? Dekat sebelah kanan gambar ini.

Sebenarnya saya sangat menjaga bab-bab beli makanan basah daripada bukan muslim. Sejak saya duduk rumah sewa di TM. Sebabnya, sebelah rumah saya adalah rumah kampung yang bercucuk tanam sayur. Rumah saya sewa ini tiga tingkat dan saya duduk di tingkat 3. Saya selalu lah duduk berangan di tepi tingkap untuk mendapatkan udara segar. Dan seringkali saya nampak mak cik yang bercucuk tanam sayur-sayuran ini meletakkan, mengikat dan membungkus sayurnya betul-betul di sebelah anjingnya. Anjing itu betul-betul sebelah sayur.

Sebab itulah perlunya industri makanan itu dikuasai oleh umat Islam. Barulah pemakanan kita halal dan baik. Sebab orang bukan Islam tak akan faham keperluan akan menjaga halal haram umat Islam. Kalau mereka faham sekali pun , mereka bukanlah akan menjadi sepeduli seperti kita.

No comments: