Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, August 3, 2009

Kita Merancang

Kita merancang, Allah menentukan. Itulah... walaupun seteliti mana kita merancang. Allah jua yang mengaturkan yang terbaik untuk hamba-Nya.
Justify Full
Saya yang pada awalnya berangan-angan nak balik pada hari Rabu minggu lepas untuk menjemput adik saya tetapi terpaksa dibatalkan kerana ada presentation pada hari Khamis. Presentation tersebut sepatutnya diadakan hari Isnin sebelumnya, tetapi dibatalkan kerana tiada class. Dan dibawa kepada hari Khamis.

Tiba-tiba pada awal pagi Rabu dapat tahu UPSI terpaksa ditutup sebab H1N1. Yaaahhhhhhhhhoooooooo! Alhamdulillah. Dapat juga saya pulang. Dari pagi tak buat apa-apa. Contact Anim, discus dengan Fana, pergi beli topup, call lecturer untuk tutuorial dan presentation dan bila disahkan tak ada kelas sampai Jumaat; saya, Fana dan Anim keluar dari TM. Masa tu dah agak kemungkinan akan terus tarik mid sem, jadi walaupun belum diumumkan tentang cuti mid sem ditarik ke depan kami dah bawa barang-barang untuk kerja pulang sekali. Memang mantap!

Dalam pukul 2 setengah sampai KL dan naik surau. Pergi makan dengan Anim dan hantar Anim naik bas pukul 4.30 pm. Dapat mesej dari Fana, UPSI confirm cuti sampai 9 Ogos. Lepas itu call ayah dan saya ambil keputusan ke Seremban supaya senang ayah ambil untuk terus ke KLIA. Takut juga sebenarnya sebab tak pernah pergi Seremban naik bas dari KL. Dengan keberanian yang pura-pura, saya bergerak ke Central Market dari Puduraya untuk ambil bas ke Seremban dan saya naik bas pukul 5 pm. Ayah tolak dari JB pukul 5.30 pm sebab ayah ada meeting petang itu. Ayah ambil saya dari Seremban jam 7.45 pm dekat bangunan Wisma UMNO. Takut juga daripada Terminal 1 nak ke bangunan Wisma UMNO tu, tapi untuk memudahkan ayah jemput saya tanya pak guard kat Terminal 1. Agak-agak dah faham apa pak guard tu cakap, saya bergerak dengan muka yakinnya walaupun takut. Lepas ambil saya terus ke Bangi ambil Anas dekat KPTM. Makan dan terus gerak ke KLIA. Sampai KLIA pukul 10.15 pm dan terus ke surau. Pesawat dijangka mendarat pada jam 10.40pm. Flight Anis landed jam 11pm. Dalam pukul 11.50pm baru Anis muncul! Terus gerak ke JB. 3.30 am sampai JB.


Dalam jam 11 pm bergerak ke balai ketibaan...

Itulah ceritanya. Apa yang saya duduk fikir-fikirkan, pening-peningkan, ngomel-ngomelkan dan rancang-rancangkan. Akhirnya ada perancangan yang lebih baik untuk saya. (~_*). Alhamdulillah.

Anis masih macam setahun lepas cuma dah banyak kurus.Saya jugalah yang tak kurus-kurus. Misi pun tergendala bila balik rumah. Tinggi Anis tetap sama. Tak meninggi pun. Hahahaha.

Sekarang dah dekat rumah sepulangnya aku dari cuti di KL pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad! Next entry nak cerita tentang keadaan kat jalan TAR masa hari demonstrasi Sabtu lepas. Saya tak join pun, hanya berad di lokasi kejadian. Hehehe.

3 comments:

Infant's steps said...

yup,kita yg merancang tapi ALLAH yang tentukan..
buat kita teringat artikel pasal mati baru2 ini.."manusia selalu memikirkan hal2 hari akan dtg,tapi terlupa bahawa belum tentu dia masih hidup untuk waktu itu" ..huhu

bestnya cuti KAT MALAYSIA..taknak cuti kat sini sbb cuti STUDY WEEK..hoho..

counting days balik msia..

sambil-sambil counting pages yg masih belum terbaca..hoho..

Raihah Rosli said...

yup kdg2 kita manusia ni merancang beria2 utk sesuatu yg blom psti... tp...kita terlupa perancanan utk bkln akhirat yg sudah pasti.


heehe...slmt berstdy week :)

sabo2...da x lme da nk blik mesia tu!

Unknown said...

yang duduk tgh2 baju brown tu sape?doktor kan?mcm penah tgk