Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, August 7, 2009

Terkurung Dalam Sogo


Hari ini baru berkesempatan nak update blog. Seperti yang dijanjikan pada entry lepas, saya nak cerita tentang kisah 'Saya Terkurung Dalam Sogo'. Huhuhuh...
Justify Full
Saya mulakan cerita dengan perjalanan saya ke KL. Biasalah ini macam blog diari sesuai dengan tema blog ini " Calitan Tinta Insan Biasa Dalam Meniti Kehidupan".

Sehari saja duduk rumah, Jumaat saya sekeluarga bergerak ke KL sebab ayah kena bawa student untuk pertandingan di UNITEN. Jadi, kami sekeluarga ambil kesempatan untuk cuti-cuti Malysia dan memperhabis duit...hehehe.

Sabtu itu, saya sekeluarga kecuali ayah pergi ke Sogo seawal 10 pagi. Sebenarnya Din, Anas dan Anis nak pergi Bukit Bintang tapi pergi Sogo dulu sebab Anis nak beli kameja sikit. Sebelum masa nak masuk tempat parkir kereta, memang dah nampak ramai sungguh anggota polis di jalan TAR. Dalam jam 11.30 am Din, Anas dan Anis bergerak ke Bukit Bintang dengan Viva. Saya, ibu dan along masih di bahagian pakaian lelaki untuk beli t-shirt ayah.

Tingallah saya, ibu dan along di Sogo. Sekitar Sogo kan tempat yang menyeronokkan kalau kaum wanita nak membeli-belah. Ada tempat beli kain ela. Juga banyak kedai-kedai menjual tudung. Kami bertiga pun merondalah Sogo.

Dalam jam 12.30 tengah hari baru ke bahagian handbag. Mulanya ingatkan nak beli handbag warna hitam untuk praktikal sem depan. Dalam pusing-pusing tu, tak ada pula yang saya berminat. Pada masa itu sudah ada pengumuman hanya membenarkan pelanggan keluar mengikut pintu groundfloor sahaja. Pintu-pintu lain ditutup atas faktor keselamatan. Kami bertiga buat tak tahu saja. Tak terfikir pun keadaan kat luar sudah kecoh rupanya.

Dalam jam 1 pm naik ke food court sebab tekak dah kering. Jadi basahkan dengan minum cendol. Ramai pula mereka yang bertudung labuh dan bepurdah hari ini. Jumlah mereka di luar kebiasaan di Sogo. Sambil itu bersembang dengan along tentang tudung, bila tengok mereka yang bertudung labuh dan berpurdah. Saya memuji dan mengagumi mereka yang berpakaian sempurna serta tidak menjadi mangsa trend fesyen. Seusai minum, meronda bahagian kasut pula. Temankan ibu dan along sahaja. Saya tak idamkan apa-apa kasut sebab sudah beli sepasang sandle bertumit untuk perkahwinan Kak Ya tempoh hari dan akan digunakan raya nanti.

Dalam jam 2 pm pergi ke bahagian pakaian wanita. Masa itu sudah ada pengumuman. Atas faktor keselamatan pelanggan tidak dibenarkan keluar dari Sogo. Saya pun berpusing-pusinglah mencari blouse yang sesuai. Ambil baju masuk fitting room. Ambil baju lain pula masuk lagi fitting room. Apabila saya tanya ibu boleh tak. Ibu kata ambillah. Tersenyum je lah saya. Saya memang suka beli blouse berbanding t-shirt lengan panjang. Sebabnya blouse saya akan pakai untuk berjalan-jalan. Tapi t-shirt saya hanya gunakan ketika di TM dan pulang ke kampung ayah di Kemaman. Dalam terkurung itu saya menghabiskan kurang RM 0.20 daripada RM150. Hohohoho... terkurung punya pasal habis fulus...Huhuhu. Puas hati saya membeli-belah meskipun terkurung.

Dalam tengah membeli-belah itu berkali-kali pengumuman tidak membenarkan pelanggan keluar atas faktor keselamtan. Dalam jam 4 pm itu sudah berasa puas berada di dalam bangunan Sogo. Bergerak jugalah ke pintu keluar. Tapi semuanya ditutup. Kami ke main entrance Sogo, dekat bahagian perfume dan make-up, memang pedih mata meskipun pintu sudah ditutup. Gas pemedih mata masuk dalam bangunan. Kami pun bergerak ke bawah untuk keluar di pintu belakang Sogo, dekat bahagian kedai roti Sogo, tiba-tiba pintu dibuka kecil untuk membenarkan sesiapa nak keluar. Saya, ibu dan along pun keluarlah. Daripada belakang Sogo kami jalan nak ke depan sebab nak jalan balik ke hotel. Tetiba polis bersama dengan trak merah datang. Kami pun apa lagi. Pusing balik ke belakang Sogo. Takut juga. Sebab masih ada lagi orang-orang yang berhimpun. Bila keadaan dah kembali tenang semula kami bergerak ke depan semula. Memang ramailah polis-polis berjaga. Semua kedai tutup.Jalan TAR juga ditutup. Pasar malam dekat belakang jalan TAR yang menjadi favourite ibu untuk beli kuih bakar setiap petang Sabtu juga entah apa cerita.

Akhirnya terpaksa juga lalu belakang Sogo. Polis tak benarkan lalu di tepi Jalan TAR. Jalan TAR memang dipenuhi polis. Teksi tak ada. Kami pun naik LRT di stesen Sultan Ismail ke Titiwangsa. Masa itu di stesen tersebut dibuat pengumuman bahawa stesen Bandaraya dan Masjid Jamek ditutup atas arahan polis demi keselamatan.

Malam tengok berita. Memang dahsyat rupanya perhimpunan mereka. Huuuuuuh. Memang kecah betul lah orang yang buat perhimpunan ni. Agak-agaklah. Kesian mak cik pak cik pasar malam. Barang mereka rosak. Carilah tempat yang sesuai. Carilah hari yang sesuai. Carilah cara yang lebih sesuai....





No comments: