Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, August 14, 2009

Perlukah Segan?

"Kau pergi baliklah. Tak pe... Pergi balik. Ktorg izinkan. Pergilah pusat kesihatan. Bahayalah kau ni," Hazni bersuara bila tengok salah seorang dari ahli kumpulan diserang selsema dan demam.

" Tak pe lah. Habis discussion ni aku pergilah pusat kesihatan. Ni bukan ape.... Ni sebab kena hujan masa tengok show Faizal Tahir semalam," Kamarul menjawab.


Itulah antara perbualan kami semalam di foyer perpustakaan ketika sedang buat perbincangan kumpulan tugasan ketiga untuk subjek Fizik Tenaga. Sepanjang dalam perbincangan, kami yang perempuan seramai 4 orang ini menggunakan tudung untuk menutup mulut dan hidung. Manakala Kamarul pula guna beg dia sebagai penutup. Hahaha...kelakar pun ada. Sebabnya kan saya terfikir sejauh mana lapisan tudung itu mampu mengelak daripada jangkitan. Bebeza dengan topeng yang patut dipakai. Topeng yang mempunyai 3 lapisan yang juga terdapat suatu bahan kimia yang dapat menghalang.

Setakat ini alhamdulillah.... urusan di kampus berjalan seperti biasa selepas naik daripada cuti
midsem yang telah diawalkan disebabkan H1N1. Sekarang di kampus meriah dengan Pesta Konvokesyen.

Salah seorang dalam kelas saya sekarang dikuarantin sejak Selasa lalu. Oleh sebab itu semasa dalam kuliah Fizik Tenaga Selasa yang lalu, Dr. berkali-kali berpesan supaya membuat check-up jika terdapat tanda-tanda terkena jangkitan H1N1. Dan semalam, hari Khamis ramai pula yang tak hadir kelas Fizik Tenaga sebab kelas semalam untuk sambung presentation kumpulan yang seterusnya. Jadi ramai yang tak nak datang dan berkebetulan pada petang itu hujan turun.... Dr. terperasan sebab tak ramai pelajar yang hadir.

"Kenapa ramai yang tak datang ni?" soal Dr.

" Tanda-tanda H1N1...." ada yang menjawab disamping beberapa suara lain yang juga kedengaran yang mengeluarkan pelbagai sebab.

"Betul ker semua yang tak datang ni sebab H1N1?" soal Dr. lagi.
Dengar suara-suara yang menjawab secara beramai-ramai. Itu dan ini.

"Okay, by next week saya akan ambil attendane," ujar Dr.
Sesi pembelajaran dimulakan seperti biasa. Setelahh habis tajuk Nuclear, barulah bermula presentation. Sebelum habis kelas Dr. pesan lagi tentang H1N1.

"Kalaulah betul kawan-kawan kamu tak datang sebab H1N1 ni, takut-takut minggu depan tinggal 2 orang je datang kelas," ujar Dr.


Mungkin bukan semua yang tidak datang itu disebabkan ada tanda-tanda H1N1. Mungkin ada yang ada urusan lain yang lebih penting. Mungkin sebab hujan jadi tak dapat nak datang. Banyak lagi sebab-sebab lain.

Walaupun keadaan dah kritikal macam ini, saya di dalam kelas tidak memakai topeng. Tiada seorang pun rakan yang memakai topeng ketika dalam kelas meskipun sudah ada seorang rakan kami sudah dikuarantin. Semalam berbual dengan Hazni. Hazni cakap dia nak pakai tapi segan. Perkara yang sama yang terluah dari mulut saya dan Fana. Takut tapi segan. Sebab tiada yang menggunakannya.

Apabila difikirkan semula perlukah saya segan? Dah tahap kritikal macam ini pun masih segan. Dah lah ketahanan badan saya ini tidak kuat macam orang lain. Kini, lebih daripada 50 orang mati akibat H1N1 di Malaysia.... Kebanyakkan daripada mereka adalah daripada golongan yang lemah ketahanan badan seperti kanak-kanak, orang tua juga orang yang mempunyai penyakit seperti asma.


"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu." Maksud surah al-Syura ayat 30

5 comments:

Infant's steps said...

apsal msia punya statistik H1N1
lagi tinggi dr india??nak balik msia ke taknak nih??!!ngeh2..

bljr microb,baru tau byk penyakit yg khinzir bawak n ssh nak hapus kuman dlm badan dia berbanding haiwan lain..ada satu jenis kuman yg perlukan pembekuan 3 hari tuuu utk hapuskan dia.huhu..so,jauhilah mkn daging khinzir ye..gagagaga..

wanie sk said...

ktpun malu gak memula tp better pkai dari da sakit n nnt nyusahkan suma org,prevention is better than cure,kt usaha,selebihnya urusan Allah ^-^

Unknown said...

salam
pakai je la wei
sayangilah nyawa anda

Raihah Rosli said...

azaty...
so ... xyah blik la azaty...duk je india...hihi
kan org kafir tau.... nape ek dorg nak mkn juge...pelik2

wanie...
Insya Allah akn dibeli dn pkai nex week...

Along...
baik !

Infant's steps said...

haha..susah nak jwb tu..
kita pun muslim sama je..
tau je sesuatu maksiat itu dosa,tapi still buat...

hmmm...