Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, October 16, 2009

Berusaha Membaikinya

Hari ini seharian penat menyiapkan tutorial quantum yang kedua dalam keadaan diri yang sangat tak sihat. Berkali-kali saya berulang alik ke tandas. Lemah rasa badan. Salah diri sendiri juga, buat tugasan di saat-saat akhir. Banyak juga yang saya tinggalkan kosong saja bila tak dapat menjawabnya. Dalam jam 2.30 pm saya bergerak BC untuk menghantar tutorial. Pasrah dan redha.... apa yang saya buat itu saja yang termampu. Dalam perjalanan balik, baru saja keluar BC hujan turun mencurah-curah. Saya teruskan juga perjalanan. Angin kuat bertiup di laluan pejalan kaki di tepi padang itu. Saya dah tak larat nak stay di mana-mana. Sepagi saya duduk perpustakaan dengan menahan selsema dan panas badan. Yang saya fikir masa itu adalah baring di katil. Dalam meredah hujan lebat itu saya berhajat nak singgah kat Restoran Naz, nak beli nasi dan lauk. Sesampai je kedai tu dah tak ada lauk. Owhhh... sayu sungguh rasanya.

Sesampai saja rumah dalam keadaan kecewa sebab tak dapat nasi itu, terus saya membersihakan diri dan hajat di hati nak sambung buat tesis. Tapi badan terasa lemah, maka melepek di atas katil sampai malam. Malam ini buka tesis dalam hidung masih tidak selesa dan panas badan yang masih tak kebah. Akhirnya saya ber'ym' dan membuka blog yang best buat kekuatan diri yang lemah dengan godaan dunia.

Persoalan-persoalan dari kawan saya membuatkan saya juga memuhasabahkan diri...

Apa awk faham ayat "bertaqwalah ikut kemampuanmu"

Awk rasa mcm mana kita nak tau kita dah buat sehabis mampu?

Atau kdgkala tanpa kita sedar kita cuma cipta alasan utk 'cukup dgn apa yg diusahakan'

Apa sangkaan awk kalau seseorg tu dah berusaha ke arah kebaikan tapi ALLAH blm perkenankan lagi?

Contohnya kalau seseorg dah berusaha utk perbaiki satu kesilapannya,tapi dia ulang silap yg sama n sedih dgn perbuatannya tu, apa hikmah di sebalik keadaan tu,bg pendpt awk.

Persoalan-persoalan yang pada awalnya saya rasa seolah mendera saya untuk menjawab kerana kecetekan ilmu saya dalam ilmu agama. Tapi apabila difikir-fikir balik semasa tengah bersembang itu, persoalan itu sebenarnya memuhasabahkan diri saya juga.

Persoalan-persoalan itu saya jawab mengikut pengetahuan saya. Sebolehnya mahu merespon kepada persoalan dilontarkan. Setidak-tidaknya, kalaulah saya bukan tempat untuk merujuk fakta atau apa, saya adalah seorang kawan yang mampu berkongsi cerita. "Hulurkan tangan ringankan beban=Tadahkan telinga dan hati redakan gelora jiwa" :) Namun, saya berasa tidak puas kerana tak mendapatkan jawapan konkrit.

Dan akhirnya persoalan-persoalan yang banyak itu dijawab dengan sepotong firman Allah :

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
~Maksud Surah al-Ankabut ayat 69 [29:69]~


Berusahalah kita bersungguh-sungguh mencari redha-NYA. Kerana JANJI ALLAH itu PASTI. Semakin kita mendekatkan diri kepada-NYA, Allah semakin dekat dengan kita. Allah tak pernah menjauhi kita, kita yang alpa sering jauh dari ALLAH. Seperti janji-NYA : Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. Jadi,marilah kita membaiki amalan. Setiap kali diberi ujian dan dugaan ingatlah ia peringatan supaya kita dekat pada-NYA. Tanda ALLAH masih sayangkan kita dengan peringatan-peringatan yang diberi. Suapaya kita sentiasa membaiki amalan. Dan janji Allah itu pasti, Allah akan bersama hamba-Nya yang berusaha membaiki amalan. Jangan pula kita leka dengan ujian atau dugaan atau peringatan sehingga kita menjadi semakin jauh dan jauh dari-Nya.

2 comments:

Infant's steps said...

hmm..menarik2 perbincangan korang..

kita rasa mgkn key word kat sini ialah "bersungguh2"...kita tak buktikan kesungguhan kita lagi utk layak mendptkan kebersamaan ALLAH tu..wallahu'alam..

nice verse of al-quran.. =)

Raihah Rosli said...

bersamalah berdoa agar kita bersama-sam bersungguh2 dalam melakukan amal soleh....:)