Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, October 18, 2009

Cakap Telefon

Handphone saya memang jarang berbunyi. Kalau ada pun panggilan dari ayah atau kakak saya saja. Sama ada dalam senarai missed call, received call dan dial. Semuanya nombor telefon ayah. Jarang bebenar saya nak bersembang di talian dengan orang lain.

Sebenarnya saya bermasalah untuk cakap telefon. Eh.... saya tak pekak tau walaupun pernah disarankan Dr. untuk membuat audio test di specialist. Saya tak suka cakap telefon lama-lama. Panas telinga.

Tengah hari tadi saya dapat panggilan. Bukan panggilan hangit ok! Biasanya kalau nombor-nombor yang saya tak save ni saya malas nak angkat. Tapi lama pula panggilannya. Saya pun angkatlah.

Assalamualaikum.

Waalaikum salam.

Nak cakap dengan Raihah.

Ye. Bercakap.

Ingat lagi tak?

Emmmmm.... (Rasanya macam pernah kudengar suara itu.... tapi di mana ya... bengang lah jugak kan dah lah call pastu nak suruh orang teka...)

Akak tak ingat ker?

Saya pun terfikir-fikir. Saya hanya ada adik lelaki dua orang saja, Anas dan Anis kesayangan saya itu. Sambil ligat otak berfikir.
Ye... akak ingat. Adik Kem Fizik. Sharul? Syafiq?

Sharul kak.

Bersembanglah kami. Ada lah dalam sepuluh minit. Sharul cerita itu ini. Tak tahulah kenapa tiba-tiba Sharul call. Agaknya tension nak SPM sebulan lagi. Saya pun tak tahu nak cakap apa. Nasihat saja sikit-sikit. Bagi harapan supaya semangat nak duduk SPM walaupun trial dia fail Fizik.

I'm the oldest. But I'm the shortest! Uhuk!

Itu yang dia mengadu. Tak sangka juga, program itu dah lama berlalu pertengahan bulan 2. Masih lagi berhubung sampai kini. Saya sebenarnya memang ralat nak bagi nombor handphone. Tapi masa saya bagi emel. Mereka minta no handphone alasannya mereka tiada kemudahan internet. Siap minta alamat rumah sewa saya, nak datang rumah. Oh ...tidaaakkk! Akak tak ada fulus nak belanja korang kalau korang datang. (Akak versi kedekut nih!).

Okay baru nak masuk isi. Yang atas-atas itu mukadimah. Ngeheeeeeee..... memang mengarut panjang yang amatlah mukadimahnya. Sebenarnya saya simpati akan nasib adik-adik kem saya itu. Saya percaya mereka bukannya bodoh. Mereka ada potensi. Mungkin nak cemerlang tahap budak SBP tidak, tapi tidaklah sampai markah mereka sentiasa merah.

Cuma amanah seorang guru apabila tak dilaksanakan itu yang menjadi masalah. Sebab ramai mangsanya iaitu anak didiknya yang berjumlah puluhan dan mungkin mencapai ratusan. Ini diadu sendiri oleh adik-adik kem fizik tempoh hari. Pada mulanya saya juga malas nak percaya sangat kata-kata mereka sebabnya anggapan saya mereka menggunakan helah bela diri untuk menyelamatkan mereka daripada dikatakan tidak belajar. Tetapi tindak tanduk mereka sepanjang kem itu dan kesungguhan mereka untuk memahamkan konsep fizik itu sendiri sungguh mengharukan perasaan saya yang melihat. Sehinggakan walaupun sudah habis waktu pun masih diminta untuk mengajar lagi. Oh...terharu saya. Maka saya pun menerimalah alasan mereka bahawa cikgu mereka itu dan ini...blala....bla..bla.

Teringat saya kata salah seorang Profesor saya di universiti ini:

Kalau student kamu gagal adalah disebabkan kamu. Maka berdosalah kamu. Ialah sebab kamu yang merosakkan masa depan student kamu!


Lihatlah... betapa besarnya amanah yang guru akan pikul. Jadi mengajarlah sepenuh hati dan jiwa! Mengajar dan mendidik dengan melihat potensi anak didik itu.

Rasanya tajuk kat atas tu salah la... Tapi biarlah malas nak fikir lain.


----------------------------------------Update-------------------------------------------

Malam ni Sharul call lagi. Tapi Azah dan Munirah yang bercakap. Macam-macam betullah budak-budak nak SPM ni. Azah bagi tahu first time dalam seumur hidupnya lulus Fizik. Alhamdulillah. Siap pesan suruh saya call lagi. Hahahah... tunggulah bila akak kaya!

2 comments:

Infant's steps said...

alaaa..kita salah timing la kol awk..kalau kita kol awal skit,mesti awk mention nama kita sekali kan..hua3..

(mode perasan) =p

Raihah Rosli said...

haishhhh....memang perasan... xnak la popularkan nama awk kat blog kite...ngeh3
:P