Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, October 2, 2009

Kisah Seharian Dengan Tesis

Malam ini saya diserang asthma lagi. Kalau malam esok diserang asthma lagi, maka genaplah seminggu setiap malam diserang asthma... Doakanlah saya sihat :) Penyelamat saya ialah inhaler kesayanganku yang diusung ke sana ke mari. Saya guna Ventolin.

Sebenarnya malam tadi berhajat nak buka buku Quantum Mechanics sebab Sabtu depan ada ujian pertengahan sem. Tapi, tak sampai setengah jam buka buku, dada rasa tak sedap, hidung mula berair dan batuk. Apa lagi, melepeklah saya di atas katil dan mencapai inhaler. Sejam lepas itu sudah berasa lega. Tapi tak larat nak buka buku. Saya hidupkan laptop dan membaiki tesis dan modul yang telah saya dapatkan kembali drafnya daripada supervisor saya.

Hari ini seharian saya menghadap projek akhir saya ini. Bangun pagi, buka laptop terus edit sebelum print draf pertama tesis. Jam 10.30 pagi saya bergerak ke kampus berjumpa dengan supervisor saya. Saya mahu mengambil kembali draf kedua modul aktiviti saya yang telah dihantar sebelum raya dan saya mahu mengahantar draf pertama tesis saya. Dan perjumpaan berakhir jam 12.30 tengah hari. Jam 2 petang sebelum saya ke kelas tadi, saya kembali semula ke bilik supervisor saya untuk mengambil kembali draf tesis yang dihantar pagi tadi.

Sebab itu malam tadi hajat di hati mahu menelaah sebab rasa dah jemu tengok tesis. Tapi tak kesampaian. Saya rasa saya tak boleh tension. Sebab bila saya tertekan, badan saya jadi tak sihat. Tapi macam mana saya tak tension. Lihat tugasan yang menanti...

Isnin: Presentation Energy Physics tentang Generator Force Sensor yang kami cipta.
Selasa: Meeting dengan supervisor untuk tindakan seterusnya pada modul dan tesis.
Rabu: Mid term test Mechanic Classic.
Khamis: Submit report projek Hydroelectric untuk subjek Energy Physics.
Sabtu: Mid term tes Quantum Mechanics.
Uwaaaaaaa..... cepatlah habis study... saya dah tak tahan!

Tapi kan walaupun saya penat menyiapkan tesis dan modul aktiviti untuk projek akhir saya. Saya gembira sebab...


Perkataan ini dihujung draf tesis pertama saya.


Perkataan yang bertanda merah itu dalam muka surat pertama draf kedua modul saya.


Walaupun banyak lagi yang diconteng, dilorek, dipangkah dan dikomen dalam draf tesis dan draf modul saya. Tapi sekurang-kurangnya perkataan ini menggembirakan saya dan mengurangkan tekanan di kepala(~_*).

Banyak yang dibetulkan supervisor saya. Biasalah...saya budak baru belajar.


4 comments:

Infant's steps said...

well done raihah 4 ur tesis(kata2 smgt dr kita yg takde kaitan)..hua3..

smg sabar n sihat selalu.. =)

Raihah Rosli said...

alhamdulillah...
berbaloi rasa mengorbankan shopping raya dgn cousin ari tu...
3 hari b4 raya bertungkus lumus mengadap lptop. sebab raya nak rye sepuas2nye!

Mami Hadeef said...

erm, syukur dapat puan izan... anim ni, nak cakap malang, tak baik pulak.. tapi supervisor tercinta tu, anim hantar tesis before cuti raye utk bab 1,2,3, langsung tak di baca.. cek pun tak.. last week gi amik, 'bersih'.. dia cakap, "tak sempat nak baca.." sedih2..

Raihah Rosli said...

syukur jugak anim dpt en shahr sebab bila die tak telitui check maknanya die tak cerewet sgt lah tentang tesis ... janji siap n hntr!