Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, October 6, 2009

Macam-Macam Kisah Sedih


~~~Kisah 1: Anis Terbang~~~

2 bulan itu sekejap saja... Kalau tak silap 29 hb Julai 2009 Anis sampai Malaysia. Dan semalam 5 Oktober Anis akn terbang balik ke Mesir.

Ingat lagi dua bulan lepas, saya sungguh nak pergi jemput adik saya itu di KLIA yang pada mulanya saya ingatkan saya tak dapat jemput sebab ada presentation.... tapi.... Alhamdulillah... pada hari Anis sampai, UPSI diumumkan tutup selama seminggu sebab H1N1..... saya terus turut serta menjemput. Hari ini saya tak dapat pergi menghantar pula. Banyak komitmen sebagai student di TM ni.





~~~Kisah 2: Kad Matrik!~~~

Hari ini tak tahulah apa nasib badan.... Kad matrik hilang.... Balik dari jumpa supervisor, tengok-tengok kad matrik dah tak ada.... Apa lagi berjalan kakilah ke kampus pada petang yang sangat panas terik. Ikutlah balik jalan-jalan yang dilalui sambil mata meliar mencari.... tapi tak jumpa juga.... siap nak balik pergi bilik supervisor ... Haish.... minggu-minggu sibuklah kad matrik ni nak hilang.... Esok, kalau tak jumpa juga kena pergi block ATM kat Bank Islam.... Satu kerja pula.... Habis fulus kalau kena buat kad matrik baru!


~~~kisah 3: Isu POSTING Graduan Pendidikan~~~

Malam ni, buka pula blog Aqilah MPP... cerita tentang posting graduan pendidikan. Baru-baru ini UPSIKINI ada tulis entry tentang masalah posting yang akan ambil masa dua tahun setelah graduat. Bagus betul tindakan Aqilah ni sebab dia terus tanya kat TNC dan KPM. Jawapannya...

Jawapan TNC ialah semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah kemungkinan besar akan mengalami kelewatan untuk dipostingkan. Keadaan ini berlaku disebabkan keadaan ekonomi negara yang kurang stabil dan kerajaan tidak dapat memberi jaminan untuk memastikan semua graduan lepasan pendidikan akan dipostingkan tepat pada masanya. Keadaan lewat posting ini perlu semua mahasiswa/i UPSI ketahui dan bersiap sedia biarpun ada dikalangan mahasiswa/i adalah penerima biasiswa dan juga sebahagiannya merupakan peminjam PTPTN. Mahasiswa/i juga dinasihatkan supaya merancang lebih awal dan bijak mencari peluang pekerjaan yang lain bagi menghadapi isu kelewatan posting ini.

Jawapan pihak KPM pula ialah isu lewat posting sememangnya akan berlaku pada tahun hadapan. Kerajaan setakat ini akan mengambil guru mengikut unjuran-unjuran sebenar kekosongan guru di seluruh sekolah di Malaysia. Berikutan dengan itu, mahasiswa/i dalam bidang pendidikan tidak akan dijamin dipostingkan dalam masa terdekat sebaik sahaja mereka graduat.

Oleh itu kawan-kawanku... bersiap sedialah kita tentang isu posting ini. Dan-dan tahun kita nak graduat pula yang kena. Nasib badan.... Kena fikir ni, kerja apalah yang nak kena buat dalam tempoh menganggur tu. Satu benda yang kita patut syukuri...kita masih dijanjikan posting walaupun secara berperingkat dan walaupun memakan masa yang lama.

Walaupun kita terfikir, kalau dah lebihan cikgu kenapa nak juga buat DPLI.... Sesungguhnya kita adalah bukan dari kalangan pembuat dasar. Suara kita suara siapa!? Jadi terima seadanya!

p/s: Bila dah sibuk-sibuk begini, blog pun menjadi tempat laporan lah... Susah nak tulis entri bguna bila dah sibuk...Huhu~

2 comments:

Infant's steps said...

salam..
apsal mukamu nampak matured dlm gmbr itu??sungguh zmn moden skrg,gmbr mudah menipu..muahaha..(gurau jek)=p

sabar..sabar..dan sabar..
tak kisah la apa yg berlaku..isi masa dgn perbuatan kerana ALLAH akan buat kita rasa masa cepat berlalu..

tawakal,maka ALLAH akan mencukupkan..

Raihah Rosli said...

uwaaaaa.... adakah wajah say sudha menunjukkan penuaan??? :P

insyaAllah :)