Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Saturday, February 6, 2010

Seminggu Berpraktikum

Ini ringkasan hari-hari saya berpraktikum. Saya mengajar kelas 2 Rajin dan 2 Jujur. Kelas yang ketiga dan keenam.

Hari pertama.
-2 Jujur-
Saya memulakan dengan sesi perkenalan ringkas. Saya perkenalkan nama serta beberapa peraturan saya dan denda sekiranya mereka melanggarnya. Terus saya mulakan sesi pembelajaran. Kelas ini di makmal. Kelas pertama ini saya sudah menghafal beberapa pelajar lelaki yang nakal. Terutamanya Aggil. Duduk di belakang dan asyik buat lawak bodoh. Dengan kuasa sebagai seorang guru saya suruh pelajar itu duduk di meja depan. Tapi setiap kali saya sibuk menulis di papan putih, dia akan pindah balik ke belakang. Kelas agak sukar dikawal. Saya terpaksa menjerit kalau tidak pelajar akan beritahu mereka tak dengar apa yang saya cakap. Satu teguran pelajar pada saya, " Cikgu kenapa muka cikgu ada warna hitam?". Rupanya kesan marker yang saya padam guna tangan telah saya sapukan di muka.

-2 Rajin-
Sesi perkenalan sama seperti 2 Jujur. Kelas ini lebih terkawal. Ada jugalah beberapa pelajar yang nakal. Itu normal. Kelas ini terdapat pasangan kembar. Kamal Hilmi dan Najib Hilmi. Dalam ini juga terdapat tiga pelajar pendidikan khas-2 pelajar slow learner dan seorang rabun yang teruk.


Hari Kedua.
-2 Jujur-
Hari ini buat eksperimen. Sepatutnya eksperimen ini pelajar buat minggu lepas. Tapi sebab ada sesuatu yang membuatkan cikgu yang mengajar mereka marah sehingga eksperimen ini tertunda. Tengok, dengan cikgu sebenar mereka pun macam itu. Apatah lagi dengan saya yang hanya cikgu praktikum yang tua tak lebih sepuluh tahun dari umur mereka. Eksperimen pantulan dan pembiasan. Saya jadi bengang bila mereka tak tahu kira sudut gunakan protaktor. Tapi akal saya menegur hati saya, " Raihah, mereka budak lemah, kena sabar, jangan expect semua benda mereka tahu, mereka pelajar, jangan marah, AJAR!". Dengan protaktor ang sebesar tapak tangan itu saya tunjukkan di depan. Sah-sah mereka tak namapak. Jadi mengajarlah saya dari satu meja ke meja. Saya perasan ada seorang pelajar lelaki yang ala-ala nerd. Muhammad namanya. Kesian juga, sebab dia baik tapi terpaksa bergabung dengan pelajar-pelajar yang agak boleh tahan lasaknya. Soalan pelajar pada saya ketika saya megedarkan kertas " Cikgu, kenapa tangan cikgu menggigil." Huhuhu kantoi dengan pelajar yang saya tengah cuak masa itu. Padahal bukan ada orang observe pun.

Hari Ketiga.
-2 Rajin-
Lepas perhimpunan pagi itu, guru pembimbing (GP) saya cakap dia nak observe. Menggelabahlah saya. Sebelum mula kelas saya cakap, saya tak nak diambil markah. Saya memulakan sesi pengajaran. Bolehlah, walaupun masa itu saya dalam keadaan yang agak takut juga. Huhu. Lepas kelas itu, saya jumpa GP. Banyak jugalah kena komen kan. Biasalah nama pun praktikum. First week pulak tu. Buat lesson plan pun blur-blur. Nak buat alat bantu mengajar (ABM) pun terkial-kial.

Hari Keempat.
-2Jujur-
Hari ini saya bagi latihan saja sebab kelas 1 masa. Saya nak buat dalam kelas sebab nak bincang semula subtopik yang saya ajar hari isnin hari itu. Budak bagi salam macam nak tak nak. Boleh ada yang tengah duduk atas palang tingkap. Saya hangit. Suruh ulang balik bagi salam. Suruh mereka salin soalan. Masa saya tulis itu, bising. Saya toleh belakang, bebel. Yang saya geram waktu saya bebel kelas sunyi sepi. Bila saya nak mengajar kelas hingar bingar. Budak-udak ini suka apa saya bebel? Huahaha. Tapi saya tak suka lah kaedah bebel dan marah sebab saya dapat rasakan mereka pun dah muak kena marah dan bebel. Siapa ada formula berkesan untuk rawat mereka? Aggil tidur, saya suruh dia bangun dan salin. Salinlah kejap. Bila saya sibuk tulis kat depan dia tidur balik. Waaah, bikin panas betullah budak-bidak ini. Malas dah nak marah. Kalau belajarr dalam psikologi, kita kena selidik lata belakang pelajar sebenarnya. Bukan sewenang-wenangnya marah, tapisaya tak ada masa. Saya hanya 14 minggu di sini.

-2 Rajin-
Saya masuk dua rajin, masa itu tekak saya dah perit. Alhamdulillah, 2 Rajin lebih mudah dikawal. Perkara yang diajarkan sama seperti 2 Jujur. Saya salin di depan. Tba-tiba ada seorang lelaki ketuk pintu sambil pegang buku. Saya ingatkan juru jual. Rupanya guru ganti. "Cikgu, boleh tak saya nak masuk. Nak tengok cikgu mengajar?" . Saya dengan gelabahnya menjawab, "Untuk apa?". Cikgu tersebut menerangkan bahawa dia cikgu kepada pelajar rabun teruk dikelas saya ini. Cikgu baru, cikgu ganti di pendidikan khas. Saya sebenarnya tak nak bagi sebab saya segan, GP saya nak observe pun saya segan, inikan pulak orang lain. " Maaflah saya cikgu praktikal," saya menjawab. "Tak apa cikgu, saya nak tengok pelajar saya belajar saja," terang cikgu itu lagi. Akhirnya saya bersetuju. Saya di'observe' secara tak rasmi untuk kali kedua. Habs saja kelas, pelajar saya tanya, "Cikgu, pensayarah cikgu ka tadi?" Hahaha .... Patutlah pelajar saya diam, rupanya dia ingatkan pensyarah saya.

Hari Jumaat.
Hari ini saya tak ada kelas. Kelas relief pun tak ada. Alhamdulillah. Sempatlah saya nak siapkan lesson plan untuk hari Isnin depan sekali. Buku rancangan mengajar ini saya kena hantar hari ini. Bersungguh lah kami cikgu-cikgu praktikum seramai 7 orang (2 orang lagi di bili pendidikan khas) di bilik bahan bantu mengajar (BBM) ini menyiapkan kerja. Kami ditempatkan di bilik BBM sebab bilik guu penuh. Salah seorang cikgu praktikal yang juga menagajar 2 Jujur, Shahrul balik ke bilik BBM dari kela 2 Jujur mengajar subjek KH bagi tahu saya, " Okay je kelas 2 Jujur. Diam je." Waaa... apakah pelajar- pelajar itu tak takutkan saya? Korang tengoklah Isnin ini!

3 comments:

muhammad anis said...

ish2..truk jgk..mencabar...
ksian..haha..
xpe2..baru lg kan.. :P

Infant's steps said...

salam..
huhu..kita rasa sbb awk pempuan kot..tu yg diorg tak kisah awk marah..hehe..
cuba awk guna kaedah mengajar sambil berjalan di area pelajar..n tanya personally diorg faham ke tak dlm masa tu gak..(bukan tanya kat depan kelas semua org faham ke tak)..

hanya cadangan..hihi..

Raihah Rosli said...

Anis,
mmg mencabar... amat lah sangat !
Tensen juge ajr budk2 kecik ni...

Azaty,
Mungkin kot.
kite buat juga. Tapi student kelas ini 40 orang. lenguh tu! klao nk tnye sorg2...