Sepatutnya hari ini saya kena observe oleh cikgu pembimbing (GP) saya iaitu Kak Ainiah. Tapi Kak Ainiah ada kerja di koperasi. Jadi GP saya masuk masa awal kelas saja. Saya kena observe esok.
Tadi kelas 2 Jujur. Kelas yang selalu buat saya pening dan geram dengan telatah mereka. Tapi tadi buat pertama kalinya saya keluar kelas mereka dengan perasaan lega dan mencuit hati. Saya percaya sedegil, senakal mahupun sepelik mana perangai mereka... mereka adalah anak kecil yang masih boleh dilentur.
Sebenarnya saya masih nak marah dengan pelajar tentang buku yang tak lengkap, kerja sekolah yang tak siap dan nota yang tak disalin. Tapi saya tak nak mood yang tak baik itu datang. Maka saya pesan dekat pelajar, saya akan bincang tentang buku yang dihantar itu hari Khamis ini. Semalam saya tanda buku mereka. Sangat mengecewakan! Lompong sana-sini. Penat tangan saya menulis " Please complete your work!" , " Where is tropism notes?", dan banyak lagi!
Hari ini kelas saya pada pukul 10.40-12. Sepanjang kelas masing-masing memberikan kerjasama yang baik. Semua sibuk nak menjawab sebab mereka nak coklat yang saya bawa untuk set induksi bab Nutrisi ini.
Dalam masa lebih kurang 20 minit, kebanyakkan kumpulan sudah siap buat eksperimen Iodine test, Benedict's test dan Millon's test. Kumpulan 2 ambil masa kurang dari itu. Semua kumpulan berjaya mendapatkan result yang sepatutnya. Jadi coklat itu saya bagi kepada kumpulan 2. Masa nak keluar lab, pelajar perempuan salam saya manakala pelajar pelajar lelaki sibuk nak makanan yang saya bawa. Roti kosong gardenia pun mereka nak, akhirnya saya bagi juga walaupun sebenarnya saya dah bajet roti itu untuk sampai sabtu ini sebeleum balik JB. Buah epal pun nak, tapi saya tak bagi sebab buah epal itu saya pinjam. Hahahah... kanak-kanak sungguh anak murid saya.
Balik dari kelas saya ke library (tampat duduk saya sekarang-saya akan ceritakan cerita tentang tempat duduk next entry). Shahrul tanya nak tak masuk 2 Jujur untuk relief. Memang pagi tadi saya ada pesan dekat kawan-kawan praktikum , siapa ada dapat 2 Jujur, bagi tahu saya sebab saya nak tegur mereka tentang kerja rumah dan buku. Tapi saya tak jadi nak tegur hari ini sebab kalau boleh saya nak teguran saya bermakna. Bukan bebeblan kosong, maka saya perlu rangka kan apa yang perlu saya cakapkan.
Tetiba saya teringat yang mereka tak siap salin prosedur eksperimen tadi di makmal. Saya suruh salin dirumah, mereka bagi alasan tak reti nak pasif kan ayat yang aktif. Maka saya rasa ini peluang baik walaupun saya ada kerja untuk tanda buku pelajar di library. Saya pun minta untuk ambil 1 waktu. Tapi, bila saya masuk kelas, nak ajar mereka pasifkan ayat akktif. Mereka tak nak sebab mereka cakap dah penat. Jadi, sebagai alternatif saya salin saja di papan putih dan mereka salin ke buku. Itu pun loghat lagi.... Haishh geram sungguh saya!!!
Doa yang tak putus-putus dari saya untuk mereka....
Tadi kelas 2 Jujur. Kelas yang selalu buat saya pening dan geram dengan telatah mereka. Tapi tadi buat pertama kalinya saya keluar kelas mereka dengan perasaan lega dan mencuit hati. Saya percaya sedegil, senakal mahupun sepelik mana perangai mereka... mereka adalah anak kecil yang masih boleh dilentur.
Sebenarnya saya masih nak marah dengan pelajar tentang buku yang tak lengkap, kerja sekolah yang tak siap dan nota yang tak disalin. Tapi saya tak nak mood yang tak baik itu datang. Maka saya pesan dekat pelajar, saya akan bincang tentang buku yang dihantar itu hari Khamis ini. Semalam saya tanda buku mereka. Sangat mengecewakan! Lompong sana-sini. Penat tangan saya menulis " Please complete your work!" , " Where is tropism notes?", dan banyak lagi!
Hari ini kelas saya pada pukul 10.40-12. Sepanjang kelas masing-masing memberikan kerjasama yang baik. Semua sibuk nak menjawab sebab mereka nak coklat yang saya bawa untuk set induksi bab Nutrisi ini.
Dalam masa lebih kurang 20 minit, kebanyakkan kumpulan sudah siap buat eksperimen Iodine test, Benedict's test dan Millon's test. Kumpulan 2 ambil masa kurang dari itu. Semua kumpulan berjaya mendapatkan result yang sepatutnya. Jadi coklat itu saya bagi kepada kumpulan 2. Masa nak keluar lab, pelajar perempuan salam saya manakala pelajar pelajar lelaki sibuk nak makanan yang saya bawa. Roti kosong gardenia pun mereka nak, akhirnya saya bagi juga walaupun sebenarnya saya dah bajet roti itu untuk sampai sabtu ini sebeleum balik JB. Buah epal pun nak, tapi saya tak bagi sebab buah epal itu saya pinjam. Hahahah... kanak-kanak sungguh anak murid saya.
Balik dari kelas saya ke library (tampat duduk saya sekarang-saya akan ceritakan cerita tentang tempat duduk next entry). Shahrul tanya nak tak masuk 2 Jujur untuk relief. Memang pagi tadi saya ada pesan dekat kawan-kawan praktikum , siapa ada dapat 2 Jujur, bagi tahu saya sebab saya nak tegur mereka tentang kerja rumah dan buku. Tapi saya tak jadi nak tegur hari ini sebab kalau boleh saya nak teguran saya bermakna. Bukan bebeblan kosong, maka saya perlu rangka kan apa yang perlu saya cakapkan.
Tetiba saya teringat yang mereka tak siap salin prosedur eksperimen tadi di makmal. Saya suruh salin dirumah, mereka bagi alasan tak reti nak pasif kan ayat yang aktif. Maka saya rasa ini peluang baik walaupun saya ada kerja untuk tanda buku pelajar di library. Saya pun minta untuk ambil 1 waktu. Tapi, bila saya masuk kelas, nak ajar mereka pasifkan ayat akktif. Mereka tak nak sebab mereka cakap dah penat. Jadi, sebagai alternatif saya salin saja di papan putih dan mereka salin ke buku. Itu pun loghat lagi.... Haishh geram sungguh saya!!!
Doa yang tak putus-putus dari saya untuk mereka....
No comments:
Post a Comment