Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, March 23, 2010

Pengalaman Observe 1

Alhamdulillah.

Bersyukur kerana Allah berikan kemudahan ini.

Di'observe' seorang Dr. yang sangat baik.

Dr. Abu Bakar.

Sepatutnya saya kena observe semalam (Isnin) seperti yang telah di beritahu oleh Dr. pada hari Ahad. Manusia merancang, Allah menentukan. Dr. terpaksa batalkan untuk observe saya pada hari Isnin sebab ada pertukaran jadual di sekolah sebelumnya menyebabkan Dr. tak dapat datang pada tengah harinya ke sekolah kami. Berita itu kami tahu kira-kira jam 11.00 pagi. Waaa.. tensen juga sebenarnya sebab persediaan telah dibuat. Tapi, saya percaya Allah telah menentukan yang terbaik untuk hamba-Nya.

Jadi saya telah di observe hari ini. Kelas yang di'observe' kelas 2 Jujur, kelas yang selalu cerita pelajarnya nakal-nakal itu. Kelas belakang. Saya memang takut pelajar tak terkawal, sebab itu masa kan Nani ngajar kelas mereka saya minta tolong kak Nani pesan pelajar-pelajar itu.

Agak kelam kabut juga sebab masa nak mula slide show Absorption of Digested Food, laptop tiba-tiba terpadam. Gelabah! Pulak tu powerpoint itu saya sava dalam window 2007 sedangkan laptop yang saya guna adalah window 2003. Jadi saya terpaksa guna slide Window 2003 yang belum di edit. Bertmabah gelabh, tapi cuba control. Nasib baik tiba-tiba Dr. minta izin nak pergi toilet. Lega saya rasa.

Alhamdulillah... pelajar-pelajar terkawal. Sangat berbeza dengan perangai mereka sebelumnya. Tapi masih ada yang main-main. Contohnya campur segala bagai solution atas meja. Saya tegur sahaja. Ada sampai penunu Bunsen terbakar. Gelabah lagi saya. Penunu Bunsen tu terbakar sehingga pelaras api dekat penunu bunsen pun hangit. Saya capai penunu Bunsen bawa lari ke tepi tingkap dan saya goyangkan dengan laju, dan alhamdulillah api terpadam.

Biasalah pelajar nakal. Kita kena bersedia dengan pelbagai kemungkinan. Semua kumpulan berjaya mendapat keputusan yang dikehendaki. Eksperimen habis pada waktunya. Sempat untuk masuk bahagian observation, discussion dan conclusion. Saya juga sempat untuk simpulkan pengajaran hari itu. Cuma masalahnya pelajar sukar untuk menjawab soalan. Kebanyakkan solan saya jawab sendiri. Ada juga solan yang student jawab sipi2, jadi saya kena promp hingga student dapat jawapannya. Tapi bila student dapat jawab dengan betul bila saya bertanya, suara saya akan terkuat berkata BAGUS sehingga Dr. Bakar dekat belakang pun tertoleh. Cikgu excited pelajar dapat jawab dengan betul.

Habis kelas, saya jumpa Dr. Alhamdulillah, comment yang membuatkan saya tersenyum. Terima Kasih Dr.

Alhamdulillah. Harapnya dapat buat yang lebih baik bila kena observe akan datang.

No comments: