Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, April 20, 2010

Observation-2

Pengalaman observe kali ke 2 ini sungguh beharga. Kali ini saya tidak melakukan eksperimen seperti observation yang pertama. Tapi masih kelas yang sama iaitu 2 Jujur.

Tajuk yang saya ajar hari ini adalah subtopik 4.2 Interactions Between Living Organisms. Jadi saya sediakan aktiviti untuk dilakukan pelajar.




Sebelum sesi kelas bermula lagi saya sudah ke kelas 2 Jujur. Minta izin dengan cikgu waktu sebelumnya kebenaran untuk keluar awal lima minit. Macam-macam pelajar tanya kepada saya.

Cikgu, pakcik tu datang lagi ker?
Bukan pakcik, itu pensyarah saya, panggil Dr.

Cikgu Dr. Sheikh Muzafar ke datang?
Haish~~~ kamu ini.


Bermacam-macam lagi pertanyaan mereka. Saya abaikan sahaja. Saya terus bergerak ke makmal. Berdebar sudah waktu ini.

Sesi pengajaran saya mulakan dengan baik. Cukup sekadar gambar sebagai set induksi. Stimulate students idea by shown 2 pictures. Tanya pelajar apa yang mereka faham daripada gambar.

Baiklah pelajar... kita tengok interaksi simbiosis. Simbiosis terbahagi kepada tiga. Saya terangkan yang pertama dulu. Okay interaksi apa yang pertama?

Mutualisme...

Betul. Mutualisme is interaction between 2 organisms which both of the organism will get benefit. Dalam bahasa melayunya, mutualisma ialah interaksi antara 2 organisma di mana kedua-dua organisma yang berinteraksi itu mendapat untung.

Cikgu..... interaksi tu macam mana?

Interaksi tu macam hubungan.

Contohnya disini... sea anemone and hermit crab. Sea anemone get free transportation while hermit crab get protection.... bla... bla...bla.

Ok, jadi sea anemone dan hermit crab kita panggil dia hubungan apa?

Hubungan bersetubuh cikgu.

Ya Allah .... saya tak ajar kamu itu. Kamu ni.... Sea anemone & hermit crab interaksi mutualisme... bla...bla..bla. (panas sungguh saya masa ini).


Saya pun terus mengajar... Macam-macam perangai yang mereka lakukan. Saya bersabar... Saya bersyukur.... Masih lagi terkawal walaupun mereka melakukan pelbagai aksi.

Saya pun teruskan pengajaran ke bahagia aktiviti. Aktivitinya ialah Jigsaw Puzzle. Saya cuba memudahkan sedayanya sesuai dengan kebolehan pelajar. Tengah-tengah buat aktiviti. Saya pun bertanyakan kepada pelajar dalam satu kumpulan yang dalam masa yang sama Dr. Bakar juga sedang berada di kumpulan tersebut...

Okay , interaksi apa yang dilakukan ni? ..... hubugan ape ni?

Hubungan sulit cikgu!

Hubungan sulit ke tu? Itu kamu dah nampak.... bukan hubungan sulit lagi lah... (haish~~~ budak2 ni... memang sengaja nak wat aku marah!)


Bla...bla...bla... habislah 2 wktu mengajar.

:: Saya sangat penat. Semalam saya keluar rumah pukul 7 a.m hingga 7 p.m. sebab ada perlawanan persahabatan bola tampar perempuan selepas waktu sekolah di Sri Mahkota. Balik sudah malam bertungkus lumus menyiapkan apa yang patut::

:: Hari ini juga masih penat. Lepas Dr. Bakar observe, saya bekejar-kejar solat zohor dan bergerak untuk perlawanan persahabatan bola tampar lelaki. Sampai rumah pukul 8 malam::

No comments: