Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, April 12, 2010

Sibuk-----sibuk-----sibuk----

Haih.... dah bersawang dah blog ni... Sibuk3x. Apa boleh buat ... masih dalam praktikum. Kadang-kadang banyak cerita dalam kepala yang nak dicoretkan di dalam blog ni lebih-lebih lagi kisah anak-anak muridku. Tapi masa itu tak ada. Lenyap lah cerita itu tanpa dicoretkan.

Sudah tiga kali hujung minggu saya di sekolah. Yang pertama ada hari PIBG. Minggu yang kedua ada Minggu Pengurusan Koko yang saya bertindak sebagai fasilitator. Dan yang terbaru minggu ketiga ada Kem Pengakap meskipun saya seorang guru Pamdu Puteri tapi atas nama cikgu praktikum maka ia wajib. Hujung minggu ini saya akn mendaki Bukit Pelindung bersama anak murid bola tampar saya. Dan 2 minggu lagi mungkin saya kena menyertai Perkemahan Pendidikan Khas. Sibuk.....sibuk.

Pengurusan Koko



Untuk aktiviti koko, saya diberi menjadi guru untuk Pandu Puteri, Seni Budaya dan Bola Tampar. Ketiga-tiga itu bukan bidang saya. Antara ketiga-tiga itu saya paling aktif dalam bola tampar meskipun saya manusia paling naif di gelanggang bola tampar. Pasukan bola tampar sekolah ini agak aktif. Pelajar akan menjalani latihan setiap hari dan saya ditugaskan menjaga pelajar pada hari Isnin. Pelajar-pelajar akan dilatih oleh coach khas mereka yang merupakan bapa kepada pelajar sekolah ini.

Mula-mula jaga pelajar bola tampar dulu, saya diam saja di tepi court sambil tengok mereka berlatih. Lama-kelamaan ada juga pelajar yang berani bertegur, mengusik, perli, gurau dan mengenakan saya. Majoriti pelajar bola tampar ini bermasalah kerana guru pembimbing dulu iaitu Cikgu Fatimah merupakan cikgu disiplin yang berjaya menarik minat pelajar-pelajar ini ke arah sukan. Faham-faham je lah budak nakal ni macam mana kan.

Rentetan kisah saya dan bola tampar.
~Sedih dapat tahu dapat jadi guru bola tampar.
~Redha kena jaga setiap petang Isnin.
~Datang setiap pettang Isnin dengan muka toye.
~Pelajar bola tampar dikaitkan dengan masalah semburan pemadam api ke kolam ikan.
~Pelajar bola tampar berselisih faham antara mereka atas perkara yang dikaitkan.
~Pelajar-pelajar berselisih faham menceritakan masalah. Seorang demi seorang pada waktu yang berbeza. Ada yang panas baran, ada yang selenga, ada yang nak selamatkan diri. Aku dengar saja.
~Saya yang tak da pengalaman menjadi kaunselor memberi nasihat apa yang patut dengan niat untuk mendamaikan mereka. Nasihat ala poyo-poyo.
~Sering diminta pelajar untuk datang ke sesi latihan mereka pada waktu petang sebagai guru bertugas meskipun bukan hari Isnin.
~Atas rasa ihsan, merelakan diri datang apabila diminta meskipun pada pagi Ahad.


Sekarang saya semakin rapat dengan pelajar bola tampar. Akan datang saya akn ceritakan pengalaman-pengalaman sepanjang jaga budak-budak yang agak nakal ini.




2 comments:

Infant's steps said...

salam...
dah lama tak dgr perkataan toye..
huhu..kita rasa awk ni cikgu kesygn bdk bola tampar la.. XD

Raihah Rosli said...

hahahah...\
muke zaki yang toye... itu mse zmn skolah kite la kan...
tak lah... kite tak lyn sgt budk2 ni...ade bnde boleh lyn... ade bnde x leh lyn.... budk2 nkl kan... dorg nakal tapi baik sbnrnye :)