Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, May 18, 2010

Mereka Anak Didik Pertamaku...

Akhirnya terupdate juga blog ini. Kali terakhir update awal bulan 5 lalu. Sungguh sibuk menghabiskan sisa-sisa terakhir praktikum dua minggu yang lalu. Sekarang sudah di rumah menikmati cuti. Bila dah free macam ini saya teringatkan anak-anak didik.

4 bulan tempoh yang panjang sebenarnya tapi tak terasa kepanjangan tempoh waktu itu bila dikenangkan kembali.

Masih segar meeting semasa ROS, untuk mengetahui kelas yang bakal diajar semasa praktikum. Bila mengetahui bahawa pihak sekolah tidak memberi kelas Fizik, sedikit sebanyak mengundang kecewa. Menambahkan rasa sedih bila mengetahui kelas yang bakal diajar bukanlah terdiri daripada kelas depan. Sepatutnya pihak sekolah memahami status kami sebagai cikgu praktikum yang baru belajar dan masih terikat dengan beberapa peraturan. Redha dengan ketentuan dan percaya setiap kejadian punya hikmah tersembunyi :)

Seawal bermulanya praktikum, tekanan demi tekanan terasa. Yang paling nyata adalah isi kandungan subjek sains tingkatan 2. Jauh berbeza dengan apa yang aku pelajari masa di universiti dulu. Mungkin orang kata " alah , subjek form 2 je pun". Memang nampak mudah. Tetapi isi kandungan sains form 2 itu saya patut sampaikan kepada pelajar melalui kaedah pembelajaran yang telah saya belajar. Yang menjadi permasalahnnya ialah kaedah yang saya belajar di u dulu banyak mengaitkan dengan cara pengajaran fizik bukan sains teras lebih lebih lagi topik biologi dalam sains tingkatan 2 ini. Lama-kelamaan masalah itu dapat diatasi dan tak saya nafikan sering juga saya menggunakan kaedah pengajran tradisional... chalk and talk (cume zaman sekarang pakai marker).

Sewaktu berhubung dengan pensyarah yang akan menilai saya, Dr. Abu Bakar. Saya menyatakan kepada Dr. untuk observe kelas 2 Rajin bukan 2 Jujur. 2 Jujur sukar itu dikawal kerana 2 Jujur merupakan kelas yang bukan di depan juga bukan di tengah. Dr. bersetuju. Namun begitu, bukan segala kemahuan kita adalah yang terbaik untuk kita. Allah telah menentukan untuk kedua-dua observe saya menagajar 2 Jujur. Kelas yang membuatkan Dr. sendiri geleng kepala.

2 Rajin kelas ketiga. Pelajarnya berkebolehan. Ada potensi untuk masuk ke kelas depan. Saya seronok mengajar kelas ini. Alhamdulillah... saya boleh bezakan riak muka mereka sama ada faham atau tidak. Ada respond setiap kali di soal. Excited setiap kali buat eksperimen. Hanya saya tak tahan dengan segelintir pelajar lelaki. Dalam setandan pisang pasti ada sebiji dua yang rosak. Kenakalan mereka mengganggu sesi pembelajaran. Membuatkan saya rasa kasihan kepada pelajar-pelajar yang mahu belajar. Gaangguan dalam sesi P&P. Kadang-kadang kenakalan mereka sehingga ke tahap biadab. Cuma saya malas nak terlalu marah. Mereka sudah besar dan wajar tahu menghormati guru.




2 Jujur kelas keenam. Kelas yang juga menguji kesabaran saya. Setiap kali berakhirnya sesi pembelajaran, saya sedikit kecewa kerana objektif pembelajaran selalunya tidak tercapai. Kawalan kelas amat sukar untuk kelas ini. Bermacam cara hingga ke akhirnya saya agak berputus asa. Yang mahu belajar, belajar. Yang tidak mahu belajar saya tak tahu nak buat apa. Bila ada kelapangan seperti waktu relif, saya suka bersembang dengan mereka. Saya faham mengapa mereka kebanyakannya nakal tak terkawal. Sedikit sebanyak faktor keluarga mempengaruhi.





Sekali lagi saya diuji apabila saya mengetahui bahawa saya adalah guru pembimbing untuk sukan bola tampar yang saya sendiri tidak pernah tahu menahu akan peraturan permainan ini. Tanggung jawab tetap tanggung jawab. Amanah dipikul, setiap petang Isnin saya akan terpacak di gelanggang untuk menjaga pelajar berlatih. Pelajar berlatih bersama coach mereka, saya hanya pemerhati. Pelajar bola tampar adalah pelajar yang nakal-nakal sebab dahulunya guru pembimbingnya adalah guru disiplin yang akan menrik pelajar-pelajar yang bermasalah dan berkebolehan bermain bola tampar.

Baik ke mereka, manja ke mereka, nakal ke mereka, biadab ke mereka.... Mereka adalah anak didik saya. Insan-insan yang terus membakar semangat saya untuk terus dalam profesion pendidik. Insan-insan yang telah melukiskan warna-warni kehidupan selama 4 bulan praktikum di daerah Kuantan. Insan-insan yang kini saya rindui telatah mereka. Insan-insan yang akan saya doakan kejayaan mereka...

No comments: