Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, October 19, 2010

Hadiah Konvokesyen

*PETANG ITU*Justify Full
Petang itu setelah usai konvokesyen, saya berlegar di luar dewan SITC. Mencari kelibat ayah dan ibu. Saya berpesan dengan ayah ibu, kalau tak jumpa saya, tunggu di kereta sebab saya tak bawa hp. Hanya ayah dan ibu yang hadir untuk konvokesyenku.

Akhirnya saya terperasan Fana, terus meluru ke arahnya. Hahaha... sangat gumbira... tapi kamera tak ada nak mengambil gambar. Kami berdua mencari-cari di manakah Puan Haniem dan baby Hadeef. Dalam mencari-cari Aniem, terserempak dengan Cu... Apalgi? berpelukanlah saya dan Cu. Saya baru teringat Fana di sebelah. Saya berdoa agar di sinilah tempatnya utk pencerahan hubungan yang agak keruh suatu ketika dulu antara Fana dan Cu. Ya Allah ya Tuhanku... Aku sangat bersyukur pada-MU ... doaku selama ini termakbul. Fana dan Cu bersalaman dan berpelukan. Allah saja yang tahu sewaktu ini bagaimana perasaan saya ... Sangat sayu okay! Hampir setahun kekeruhan itu berlaku....

Selepas itu, Fana beredar mencari emak dan ayahnya. Saya juga harus bergerak ke kereta. Takut ayah dan ibu lama menanti. Pelawaan Cu utk ke bawah libry berjumpa dengan Shud saya tolak. Saya harus jumpa ayah dan ibu terlebih dulu dan baru mencari kawan-kawan yang lain.

Selepas berjumpa ayah dan ibu, saya pun mengambil hp dan cuba menghubungi Shud. Saya berharap dapat berjumpa dengannya. Puas call tapi tak dapat. Pada waktu itu saya sudah berjalan daripada depan DKA ke depan perpustakaan. Sempat mengambil sekeping dua gambar. Dan terus bergerak ke SITC. Tetiba, Shud dapat dihubungi, saya berpatah balik ke perustakaan. Berjumpalah saya dengan Shud...


*HUBUNGAN KAMI*


Fana, Shud dan Cu. Ya! Kami berempat sangat rapat suatu waktu dulu. Namun, atas sedikit masalah... hubungan kami yang sangat akrab itu retak. Hampir setahun yang lalu... Saya sangat sedih sepanjang tempoh itu. Lebih-lebih lagi sewaktu semester 7. Saya tiada masalah dangan Fana, Cu dan Shud. Tetapi ada kekeruhan antara Fana dengan Shud n Cu. Jadi kami terbelah dua. Saya dan Fana. Shud dan Cu. Saya juga sedih dengan diri saya. Kerana gagal menjernihkan keadaan antara mereka... Tapi, fahamilah! Bukan saya tak mahu... tapi ia sangat sukar. Namun begitu, doa tak putus agar ukhwah yang terjalin suatu ketika dlu kembali terjalin.


*MALAM KELMARIN*

Malam itu saya ber'ym' dengan Fana. Fana menyatakan perasaannya akan peristiwa petang konvo itu. Sewaktu die berpelukan dengan Cu. Saya juga dapat tahu yang Fana sempat jumpa dan bersalaman dengan Shud. Ya Allah ya Tuhanku... Aku sangat bersyukur. Ia hadiah berharga yang saya perolehi untuk konvokesyen ini. Kami bersembang... bercerita... mengimbas balik kenangan-kenangan yang dilalui. Fikiraku mengimbas kembali kenangan. Kenangan manis, kenangan pahit. Kenangan sewaktu di kuliah dan di bilik. Kenanagn sewaktu berbasikal dan berpayung. Kenangan sewaktu berjalan-jalan dan lepak-lepak. Air mataku mengalir... Siapa sangka air mataku yang sudah bertahun tak keluar itu akhirnya bercucuran. Aku rasa bahagia malam itu. Apa yang aku doakan selama ini sudah termakbul. Kekeruhan telah dijernihkan. YA ALLAH YA TUHANKU... AKU BERSYUKUR PADAMU...DENGAN JERNIHNYA KEKERUHAN DALAM PERSAHABATAN SEJAK SETAHUN LALU INI IALAH HADIAH BERHARGA UNTUKKU :)


*PERLUNYA SEBUAH MAAF*

Sesungguhnya kita manusia biasa yang dilahirkan sempurna namun tak kurang juga mempunyai kekurangan-kekekurangan tertentu pada diri. Namun sebenarnya kekurangan itu sering dilengkapi apabila menjalinkan persahabatn. Barulah kita akan merasai saling kebergantungan antara satu sama lain.

Kita dilahirkan dalam pelbagai latar belakang juga dibesarkan dalam dunia berbeza. Allah ciptakan kepelbagaian ini untuk kita saling kenal-mengenali.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
Maksud Ayat 13 Surah AlHujurat
[49:13]
Jadi seepatutnya kelemahan dan kekurangan kita adalah untuk saling kita melengkapi. Kurangnya sahabat kita, kerana lebihnya kita. Kekurangan kita, di situ ada kelebihan pada sahabat kita. Kekurangan dan kelebihan itu bukannya perkara yang perlu didebatkan atau dibalahkan. Oleh itu, sebuah kemaafan amat penting dalam sebuah ikatan persahabatan.


Celebrate 20th kita berempat. 3 tahun yang lalu.


*GAMBAR KITA*


Miss u all ~_~

Agak kecewa kerana kita tidak merakamkan saat akhir berempat di bumi penuh kenangan itu. Sangat berharap kita berempat masih dapat berjumpa kembali merakamkan persahabatan yang indah ini. Walaupun ia seakan sukar kerana masing-masing sudah jauh dan punya komitmen sendiri, besar sungguh impian agar pertemuan itu akan terjadi :)

4 comments:

Neeza Shahril said...

Mabrook Raihah!!!

lama betul akak tak jenguk blog... tau2 Raihah dah konvo pun... MasyaALlah.. jutaan tahniah dari akak!!
tak lama lagi akan bergelar professional pulak kan.. InsyaALlah...

Infant's steps said...

salam..
semoga persahabatan itu berterusan selamanya.. =)

Nurul Nafi said...

sedih citer e ah neh...
eh, citer lak...
kisah benar kan...
akak doakan sumenye kembali seperti dulu... :)

Raihah Rosli said...

Kak Neeza:
Thanks sis :) Huhuhu... sy pun kurg aktif blogging masa sibuk praktikum hari tu. So, sy pn agk jrg jgok blog akak... akak pun mse tu da jrg updet blog n aktif fb :) heeee..
Insya Allah...


Azaty:
Thanks :) Insya Allah...

Kak Dila:
huhu... memang sedih kk dila :(
amin...