Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, November 11, 2010

::Surat Dari JPN::


Pagi ini sungguh tenang. Seusai membuat tugasan rutin, saya duduk sebentar di sisi katil. Tengok cahaya yang menerobosi tingkap, melepasi kain langsir. Melihat jam di tangan dah menunjukkan jam 10. Dalam kepala terfikir, apakah yang nak buat seterusnya. Tetiba teringat nak menghabiskan novel ke-2 yang Eca bg pinjam. Dalam kepala bermain-main ayat " Owh.... masa beristirehat ni, nanti dah kerja bulan depan tak dapat dah." Lepas tu kepala saya kembali menyangkal. " Eh, jangan berharap sangat. Nanti kalau x dapat frust pula". Huhuhuh...

Melabuhkan kepala di katil dan mencapai novel di atas katil. Sejak katil ni jadi milikku seorang, sebelah tu jadi tempat letak buku yang dlm proses pembacaan. Adalah 2@3 buah buku. Huhu.... ibu bising juga. Tapi bisalah ada je jawapan bernasku. Buka lampu dan kipas. Pakai stokin, buka selimut. Sejak bulan lepas, selalu sarungkan stokin di kaki bila baring sebab selalu sangat tapak kaki jadi sejuk yang ekstrim. Novel itu pun dibuka. Dalam kepala berfikir lagi. "Bestnye berhibernasi macam ni." Kalau ibu nampak ni sah-sah ibu berbunyi. Dahlah siang hari berbaring siap berselimut. Huhu..

Khusyuk sangat membaca. Sedar-sedar dah jam 11. Hari ini tak payah masak. Ibu ada kursus. Ayah pula makan kat luar sebab ayah kata tak bebaloi nak masak untuk ayah makan seorang tengah hari ini. Malam nanti ibu kata nak belanja makan. Hari ini birthday ayah. 11 November. Pembacaan diteruskan. Cuaca diluar, kadang-kadang gelap,kadang-kadang cerah. Berjaga-jaga juga. Sebab kain jemuran di luar.

"Ting tong"

Eh... bunyi loceng. Orang jual ke. Malas pula nk turun. Eh sekali posman hantar gambar konvo. Nak kena sign kot.

Berlari ak menuruni tangga. Jengah di tingkap. Yup. Posman. Apa lagi sarung blouse dan pakai tudung. Posman pun hulurkan surat untuk ditandtangan. Tengok nama. Laa... surat ayah. Kembalikan pen dan posman bagi surat lain.

"Eh! Ada nama aku la. Pejabat Pendidikan."

Terus buka surat.

"Eh. GSTT. Eh. Kenapalah baru nak bagi aku jadi cikgu ganti. Isnin depan dah nak dapat posting. Eh. Tapi aku mohon dulu guru ganti bukan GSTT."

Baca balik semula surat.

"Guru Sandaran Siswazah Terlatih. Guru Sandaran Siswazah Terlatih. Guru Sandaran Siswazah Terlatih."

Cukup 3 kali. Baca surat sampai habis.

"Ya Allah.... Alhamdulillah"


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Masa cuti ni selalu ym ngan Fana. Selalu sembang tentang posting. Kami selalu berangan dapat luar Johor. Nak rasa duduk jauh dulu. Pas tu dua tiga tahun baru balik Johor. Hahahaa.... Kalau dengan Azaty, selalu berangan dapat Melaka. Dapat hang out sama. Hahahaha... Tapi masa apply dulu, memang ibu suruh bubuh Johor. Kan saya kata, walaupun saya degil. Tapi ada masanya saya budak baik. hahaha... [perasan mode]. Walaupun saya selalu je tak sependapat dengan ibu maksudnya ade je benda jadi isu, namun akhirnya , nampaknya, sayalah paling dekat dengan ibu ayah. Ingat satu statement ayah dulu, masa saya mula-mula masuk marikulasi.
"Aman rumah bila Hah tak ada. Tak ada orang nak bertekak dengan ibu". See! kuikuikui...

~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments: