Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, November 15, 2010

Salam Eiduladha ~_~

Malam ini dan 9 Zulhijjah... Tapi kalau kat Makkah, esok dah raya. --_-- Sekejap saja masa berlalu. Sudah di bulan terakhir dalam kalendar Hijrah. Esok petang balik raya. Balik Terengganu! G.E.M.B.I.R.A. ~_~ Tapi, Syahmi tak ada. Raya haji giliran Syahmi beraya dengan abahnya pula setelah raya aidilfitri hari tu dah beraya dengan uminya. S.E.D.I.H. :''( Tapi tak pa, sempat kot jumpa Syahmi sehari! =)



************************

Syahmi kata dia tengah naik kapal terbang betul-betul. Haha... budak-budak.

Syahmi: Kak Hah, tangkap gambar. Syahmi nak tunjuk ke ummi Syahmi naik kapala terbang.
Saya: Okay. Tapi ni bukan kapal terbang betul-betul. Ni main-main punya.
Syahmi: Ni kapal terbang betullah. Kalau main-main tu yg kecil, boleh pegang pakai tangan.
Saya: Owhhh... ok! Cepat ambil gambar.

*************************

Untuk perkongsian bersama :-). Sumber : sini.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Panduan Amalan Pada Musim EidulAdha

EidulAdha ialah hari kesepuluh dari bulan Zulhijjah. Ia melambangkan pengorbanan manusia di dalam mengejar keredhaan Tuhan yang Maha Mencipta, seperti pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. bersama anaknya Nabi Isma’il a.s. Ia juga adalah musim ibadat bagi tetamu-tetamu Allah di tanah suci. Musim EidulAdha adalah peluang seseorang Muslim mendekatkan diri dengan Allah s.w.t. dengan melahirkan keinsafan dan keihsanan.

Islam mensyariatkan beberapa amalan murni pada musim ini. Di antaranya adalah:

i. Bertakbir, bertahmid dan bertahlil kepada Allah, serta berselawat ke atas Baginda Rasulullah S.A.W. bermula dari subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) sehingga waktu Asar hari tasyriq yang terakhir (13 Zulhijjah). Ini berdasarkan Hadith Jabir r.a. yang bermaksud bahawa “Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bertakbir pada solat Fajar hari Arafah, sehingga waktu Asar daripada hari tasyriq yang terakhir, selepas Baginda memberi salam dari solat fardhu.” (riwayat Ad-Daruqutni)

ii. Melaksanakan ibadat korban pada EidulAdha sehinggalah penghujung hari tasyriq. Ibadat ini mengingatkan masyarakat Islam untuk sentiasa bersifat ikhlas dan bertaqwa kepada Allah s.w.t. Ibadat ini juga dapat merapatkan hubungan dan menyebarkan kasih sayang di antara manusia, dengan perkongsian daging bersama mereka yang memerlukan, keluarga, sahabat dan jiran tetangga.

iii. Puasa sunat pada hari Arafah. Sabda Baginda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud : "Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang." (Hadis riwayat Muslim). Hari Arafah adalah bertepatan dengan 9 Zulhijjah. Tidak ada dalil syarak yang menetapkan bahawa puasa Arafah mesti dilakukan serentak dengan masa wukuf jemaah haji di Arafah. Sebaliknya, ia disunatkan pada tanggal 9 Zulhijjah. Bahkan, dengan bentuk dunia yang bulat dan perbezaan waktu, puasa yang dilakukan di benua dan rantau selain dari tanah suci, tidak akan dapat dijalankan serentak dengan wuquf, walau dilaksanakan pada hari wuquf itu sendiri.

Semoga Allah mengurniakan masyarakat Islam dengan EidulAdha yang diberkati, dan menganugerahkan jemaah haji dengan haji yang mabrur. Amin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Tiba-tiba teringat Ramadhan tahun lepas. Rajin bebenar upload video clip kat blog. Tahun ni tak ada. Laptop baru je boleh tengok video bulan lepas. Kalau sebelum ni, memang tk dapat tengok video. Ada problem apa ntah. Sejak dapat tengok video bulan lepas, habis tengok video2 orang katFB....huhu. Khatam!


Rasanya ni terakhir update blog sebelum 10 Zulhijjah. Sebab petang esok balik kampung sampai Ahad @ Isnin depan. Dan Selasa terus pergi melapor diri.

Selamat Menyambut EidulAdha 1431H!

No comments: