Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, December 2, 2010

Tentang Sekolah

Che Ma sekeluarga dah balik. Anas pun dah keluar ke Batu Pahat. Sunyi.Semalam lepas makan bawa Che Ma sekeluarga jalan-jalan kat Danga Bay.

Oh ye... sebenarnya banyak je lagi kerja yang kena dibuat. Huhuhu... Saya kena baca balik buku sains lah. Apa yang saya dapat tahu, saya bakal mengajar sesi pagi. Saya kemungkinan besar akan mengajar sains tigkatan 3 sebanyak 3 kelas dan pendidikan sivik sebanyak 5 kelas. Tetapi, jadual itu belum pasti. Sekolah masih menunggu lagi cikgu-cikgu yang bakal ditukar ke sekolah ini kerana masih lagi kekurangan seramai 19 orang guru.

Antara kami berlapan cikgu baru, 2 akan mengajar di sesi pagi dan selebihnya di sesi petang. Sebenarnya memang pada mulanya saya berharap saya akan dapat mengajar pagi, tetapi bila pihak pentadbiran memberitahu yang cikgu petang yang ramai pindah. Saya setkan minda dan menyedapkan hati dengan meletakkan pelbagai faktor kebaikan apabila mengajar petang. Apabila taklimat,saya dan Ayu (cikgu matematik) ditugaskan untuk mengajar sesi pagi. Oh! setkan kembali otak supaya menerima untuk mengajar sesi pagi.

Nampaknya, 6.30pagilah saya bergerak dari rumah...uhuk... :( Tapi saya gembira sebab sekurang-kurangnya saya dapat mengajar opsyen saya walaupun bukan fizik. Setidak-tidaknya masih sains. Berbanding kawan yang lain kena ajar bahasa melayu sebab sekolah kekurangan cikgu bahasa melayu juga ada kawan yang kena mengajar amalan bahasa melayu di peralihan. Oh... bersyukurlah.... Alhamdulillah~~~

Setakat ni sempatlah mendengar beberapa taklimat. 70% pelajar sekolah ini adalah berbangsa cina. Patut pun masa hari ke-2 datang sekolah lalu tepi pelajar SPM, saya tercari-cari di manakah pelajar melayu. Sekolah ni dibuka tahun 2004, kiranya masih baru, jadi tahap disiplin masih yang perlu diperelokkan. Dalam salah satu taklimat, ada cikgu bagi tahu yang kena berhati-hati . Jangan sentuh pelajar jika hendak mendenda dan jangan biarkan sampai mereka rasa terabai di dalam kelas walaupun sebenarnya mereka yang tak nak belajar. Mengajarlah dengan bersungguh-sungguh walaupun gaya mereka tak nak belajar. Bertindaklah dengan profesional sebab pelajar sekolah sangat suka buat surat layang dan hantar ke sekolah ada juga sampai melayang ke PPD dan JPN juga media. Saya berfikir-fikir.... mampukah saya mengawal kelas. Oh... takutnya... :'(

Apa-apa pun saya dah mula sukakan sekolah ni walaupun pada asalnya saya rasa macam sedih je dapat sekolah ni. Bilik guru sekolah ni cantik sebab sekolah baru. Kawan-kawan cikgu baru yang seramai 8 orang ini semuanya okay, segala urusan borang-borang, laporan orientasi dan hal kami saling membantu dan bersama. Setakat beberapa cikgu yang kami jumpa nampak okay. Staf sokongan juga baik-baik. Harap-haraplah semua kondisi mendatang juga okay. Tapi saya percaya pasti akan ada juga cabaran yang akan datang.

No comments: