Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Wednesday, December 1, 2010

Semalam Punya Cerita

Alhamdulillah... hari ini dah kembali bercuti sehingga 26 hb ini. Ingatkan hari ni nak balik Terengganun sebab nak hantar Amin balik. Tapi malam semalam Che Ma sekeluarga sampai untuk menjemput Amin. Jadi hari ini rumah meriah. ~_~

Semalam saya 12 jam berada di luar rumah. Pagi pukul 7 dah keluar dari rumah bergerak ke sekolah. 7.30 dah sampai sekolah. Pagi itu ada taklimat sedikit tentang tugas dan peranan ketua bidang, guru panitia dan guru mata pelajaran yang disampaikan oleh PK 1. Selepas itu kami siapkan laporan orientasi seminggu untuk dihantar. Jam 1 tengah hari kami bertujuh keluar makan [Oh ye! Wong dah selamat bersalin Sabtu lepas. Baby boy. Selain itu ada seorang lagi cikgu berbangsa Cina masuk. Eileen namanya. Eileen tukar dari SMKTD atas alasan sekolah itu jauh dari rumahnya] Lokasi makanan kami di Tesco. Bukan apa, kawasan Bukit Indah ni memang susah mencari kedai makan melayu berdasarkan pengalaman hari kedua kami di sini, mungkin juga sebab kami belum biasa dengan keadaan di situ.

Di Tesco masing-masing menempah makanan. Berkebetulan saya tak berasa nak makan sebab saya sudah bersarapan di rumah berbanding kawan-kawan lain yang tak bersarapan pagi tadi. Selain tu pagi tadi saya tengok ibu masak ikan cencaru bakar untuk menu tengah hari. Jadi saya simpan perut untuk makan apabila pulang dari sekolah jam 3 nanti.

Saya terlupa yang saya dan Kak Sofi dah berjanji untuk bawa Aslam dan Hafiz ke kawasan Taman Universiti, Desa Skudai dan Mutiar Rini untuk mencari rumah. Keluar dari sekolah jam 3.30 petang terus menuju ke rumah Kak Sofi dan meletak kereta. Dan kami bergerak menggunakkan satu kereta. Dari jam 4 petang hingga 7 malam, hanya berhenti sebentar di Masjid Mutiara Rini untuk solat Asar. Sungguh menyedihkan, belum rezeki untuk berjumpa rumah yang sesuai disewa. Banyak yang kosong,tapi tak bertanda. Banyak yang bertanda, tapi untuk dijual. Ada yang bertanda untuk disewa, tapi sudah ditempah...

Hari ini mereka sambung cari lagi. Kesian sungguh mereka. Berpetang-petang mencari di kawasan Bukit Indah, Perling dan Taman U. Panggilan demi panggilan kepada tuan rumah yang mengiklankan di Mudah. my. Masih belum berjumpa. Bukan tiada, ada jumpa di Bukit Indah, tapi berdasarkan pengalaman penyewa lepas dah 3 buah kereta hilang di rumah tersebut. Dan mereka berdua tak mahu rumah flat atas alasan tertentu...

Balik rumah baru saya perasan, perut saya bukan sekadar bekeroncong lagi, heavy metal terus... huhu. Baru je turun nak makan, tiba-tiba Che Ma sampai. Hahah... Che Ma buat surprise...

p/s: Dan berdasarkan peristiwa semalam... saya sangat bersyukur ditempatkan di sekolah tersebut walaupun setengah jam dari rumah. [Sedih juga saya mula-mula tahu dapat kat Bukit Indah sebab tengaok Nik dan Fana yang duduk Taman U dapat Mutiara Rini dan Kangkar Pulai]. Dan saya bersyukur boleh duduk dengan keluarga walaupun saya terasa kekangan-kekangan tertentu apabilla duduk bersama keluraga tak seperti duduk di rumah bujang dulu... Oh Raihah... belajarlah untuk bersyukur ....

No comments: