Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, October 2, 2011

BERMULANYA KISAH KAMI...

Dipagi Ahad 1 Ogos 2010 bersamaan 20 Syaaban 1431 yang tenang, saya duduk bersarapan bersama keluarga. Ayah, ibu, Along dan saya. Menu pagi tu ringkas saja. Makanan yang ibu beli dari pasar.

Ibu: Hah, tadi ibu jumpa mak Aiman.
Saya: Owh... kat pasar ke?
Ibu: Ha...ah. Kat depan kedai orang jual ikan. Mak dia tanya"Jadi tak nak berbesan?".

Saya terdiam sambil menahan malu lebih-lebih lagi perkara ini diperkatakan didepan ayah.

Terimbas kenangan beberapa bulan sebelum itu. Sewaktu saya berpraktikum di Kuantan. Sebab sewaktu praktikum tempoh hari, ibu ada menceritakan bahawa ibu dan ayah ada terserempak dengan mak dan ayah Aima di kedai makan sewaktu sarapan pagi.

Ibu: Hah, ibu jumpa mak Aiman hari tu. Mak dia tanya pasal Hah.
Saya: Owh.. Aima ngajar kat mana sekarang?
Ibu: Desa Skudai. Mak Aiman cakap nak masuk minang ni.
Saya: Hahaha :)) Ibu ni, orang cakap gurau-gurau pun ibu nak percaya.
Ibu: Kalau betul-betul macam mana.
Saya:Tak adanye lah.

Sepanjang saya belajar, ibu memang ada bertanya saya tentang kawan lelaki. Haha:)) Setiap persoalan ibu akan menjadi bahan gurauan saya. Walaupun bernada gurauan sebanrnya ada juga saya serius. Antara dailog yang masih segar dalam ingatan " Sesiapa yang masuk minang, ibu terima je lah, Hah taknak bercinta."

Persoalan ibu dan mak Aima itu berlalu begitu saja. Lebih-lebih lagi sewaktu itu sibuk memegang amanah sebagai guru praktikum. Memang tiada masa saya untuk berfikir jauh seperti itu. Lebih-lebih lagi zaman praktikum saya adalah zaman saya ber'enjoy' dengan tugas juga ber'enjoy' dengan kawan-kawan.


Sewaktu praktikum itulah ada juga kenalan yang mahu memperkenalkan saya dengan si folan dan si folan. Saya selalu cakap dengan kawan-kawan yang mahu memperkenalkan, saya tak mahu 'berkawan' dengan orang. Perkataan 'berkawan' antara lelaki n perempuan, saya sudah percaya ia membawa maksud yang lain. Saya mahu orang itu terus masuk meminang. Saya tak suka pada hubungan yang sia-sia dan melekakan. Saya ini orangnya tidak cantik, jadi saya mempunyai keyakinan diri yg sgt rendah. Saya percaya siapa saja jodoh saya, itu telah ditetapkan oleh Allah.

Saya menikmati kehidupan bujang di Kuantan sewaktu praktikum.


Seusai bersarapan, ayah beredar kerana pagi hujung minggu itu ayah ada kelas. Ibu bertanya dengan saya secara serius... saya hanya mampu mengulang, "Sesiapa yang masuk meminang, saya akan terima". Wow... haha... saya boleh jawab macam tu je.




No comments: