Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, October 9, 2011

KISAH KAMI SETERUSNYA...

Maghrib 2 Ramadhan 1431 H bersamaan 11 Ogos 2010. Saya berbuka dengan keluarga di meja makan. Saya, ayah dan ibu. Ayah hanya minum air dan makan sedikit terus berlalu ke masjid.

Ibu: Hah, mak Aiman mesej ibu. Reply kan lah... ibu tak tahu emel Hah.
Saya: Apa? Nak emel.
Ibu: Hari itu ibu ada bagi gambar Hah kat mak Aiman.
Saya: Gambar mana pulak. Kan dah lama tak cuci gambar. [sejak zmn kamera digital dah tak cuci gmbr]
Ibu: Adalah ibu cari... ibu jumpa dalam album.
Saya: Huhuhu... malunya.

Handphone ibu diambil. Mesej dibalas. Alamat emel dan nama FB diberikan. Berfikir panjang saya waktu itu, oh...sudah seperti jauh sungguh saya rasa. Saya sematkan dalam hati, saya redha apa yang terjadi. Sebuah pengharapan...

Selang sehari daripada satu request friend di fb bernama AIMARASHID MOHAMAD NOR. Saya terima... walaupun rasa takut. Bermulalah sebuah perkenalan dengan sebuah mesej salam perkenalan. Aima menerangkan bahawa dia tidak pernah mengenali saya walaupun kami seSMKTUN, seKMJ dan seUPSI. Hehe... saya sedar saya bukan orang yang popular.Saya pula menerangkan kepada Aima bahawa saya mengenalinya sejak dari sekolah kerana dia merupakan pengawas sekolah, pembaca doa dan menjadi ketua pengawas ketika di tingkatan 5. Sementelahan kami pernah di persatuan yang sama iaitu kelab Pembimbing Rakan Sebaya.

Cuma pada ketika itu saya hanya terfikir... Dalam keadaan emak dan ayahnya tidak mengenali saya, malahan Aima juga tidak mengenali saya. Hanya ayah Aima mengetahui yang emak saya (ayah aima dan emak saya sepejabat) ada anak sesekolah dengan anaknya. Emaknya boleh bertanya kepada emak saya. Akhirnya saya percaya itulah ketetapan ALLAH.

Kami hanya berhubung menggunakan laman sosial Facebook. Bermula dengan mesej salam perkenalan, diikuti mesej tentang posting dan mesej selamat hari raya. Mesej keempat adalah mesej tentang mahu berkunjung raya pada Khamis bersamaan 16 September 2010. Rupanya kunjungan 16 September 2010, kunjungan raya luar biasa... Alhamdulillah... saya dirisik dengan sebentuk cincin.


Cincin pertama saya... cincin risik :)

Perancangan dibuat untuk Majlis Pertunangan pada bulan Disember. Pada awalnya merancang pada 25 September... tetapi diawalkan kepada 18 Disember 2010 , beberapa hari selepas kepulangan emak dan ayah Aima dari Tanah suci.


Selangkah lagi kehidupan saya berubah. Saya berdoa kepada Allah agar perhubungan yang belum halal ketika itu saya dapat pelihara. Pada awal pertunangan saya, tidak ramai kenalan yang tahu saya sudah bertunang. Hanya Azaty dan Farhana sahaja yang mengetahui... Itupun secara tidak langsung. Farhana hadir pada majlis pertunangan saya. Majlis pertunangan saya ringkas sahaja. Keluarga Aima dan keluarga saya yang hadir pada majlis pertunangan tersebut tak sampai 4o orang.



Seusai majlis pertunangan, saya meng'upload' gambar pertunangan di FB, tetapi untuk tatapan keluarga sahaja. Dengan mengambil' privacy-custom' dengan memilih kaum keluarga saja sebagai viewers. Tapi, tidak pada pihak Aima. Aima meng'upload' gambar pertunangn kami dan pertunangan adiknya yang berlangsung kira-kira 2 minggu selepas pertunangan kami. Mulalah riuh dalam kalangan rakan-rakan SMKTUN yang saya sudah bertunang dengan senior saya senyap-senyap. Yang memahami, mengutuskan ucapan tahniah. Yang berkecil hati, langsung merajuk. Yang mengusik pun tidak kurang juga, kerana mengandaikan kami ber'couple' sejak zaman sekolah.. haha.




"Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu redai agama dan akhlaknya maka nikahilah dia. Jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah dan kerosakan berleluasa"
Hadis Riwayat al-Baihaqi


2 comments:

IZZ HAZWANI. said...

Diam diam eh cikgu. Tahniah cikgu :)
Saya nak cakap banyak pun, saya taktahu pape pasal dunia orang dewasa. Harap-harap dapatlah kot merasa nasi minyak.

IZZ HAZWANI. said...

Diam diam eh cikgu. Tahniah cikgu :)
Saya nak cakap banyak pun, saya taktahu pape pasal dunia orang dewasa. Harap-harap dapatlah kot merasa nasi minyak.