Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, March 13, 2008

Ape yer yang sesuai????

Rentetan daripada keputusan SPM adik semalam, aku tengah berfikir-fikir untuh menghadiahi kembar sempena keputusan cemerlang mereka. I have no idea! Tak tahu nak hadiahkan apa kat adik. Huhuhu.... pe yer yang sesuai. Tak kan nak bagi sebatang pen sorang...mcm sekolah lah pulak. Kalo nak beli t-shirt, adik pakai t-shirt style sk8erz, macam mana aku nak beli, tak termampu aku nak masuk kedai sk8, rock sgt outlet yg jual brand sk8 ni, adik pun dah banyak baju. Ape yer yang sesuai???? Aku pun bukannya kaya sgt! Duit cukup-cukup makan je ni(entah cukup ke tak duit dalam bank aku sampai habis sem), tapi aku memang ada niat nak hadiahi adik something sebagai satu bentuk peneguhan positif.

Nak tahu ape tu peneguhan positif? Menurut buku Psikologi Pendidikan-Pendekatan Kontemporari tulisan Puan Ramlah Jantan & Dr. Mahani Razali (buku ni buku rujukan aku sem lepas utk subjek Psikologi Pendidikan.....ekeke...sebab tu la ku byk tulis psl psikologi.... sbb aku msih igt skit2 lg ttg psikologi ni....kalo tentang falsafah pendidikan....maaf lah... xhingat da + tak faham) ; peneguhan positif ni bermaksud memberikan sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan yang menyebabkan perlakuan itu diulangi atau diperkuatkan lagi.

Ya, aku berharap kejayaan adik raih dalam SPM ini akn diulangi pada masa akan datang. Oleh sebab itulah aku nak bagi present kat adik. Selain daripada tu, aku nak luahkan rasa gembira aku dengan kejayaan yang adik kecapi. Ye lah result aku dulu tak lah macam adik.

Tadi aku pergi pekan, pekan Tanjung Malim je... Aku beli biskut, wrapper biskut yang aku beli tadi :




Okay tak kalo aku belanja adik makan je?...... hahaha.... tak de idea lah.




No comments: