Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Tuesday, March 11, 2008

Menulis....


Hari ini aku cuba untuk menulis sajak. Tetapi gagal! :( Sedih sangat... Aku cuba berkali-kali tapi aku tak berjaya menulis. Idea tak datang secara spontan, aku terpaksa kerahkan otak aku... Aku tak nak cara begitu. Sebabnya nanti sajak tu tak berjiwa.

Hati aku meronta-ronta nak menulis sajak. Rindu pada dunia tu. Tapi idea dan tangan aku tak bergerak untuk menulis, kaku tangan aku di papan kekunci! Entah, mengapa. Mungkin sebab dah lama aku tinggalkan.

Dah bertahun aku tinggalkan. Kemahiran tu perlu diasah, kalau dibiarkan memang akan tumpul!

Hari tu aku tulis sajak sempena birthday ibu, tapi aku tak berpuas hati dengan hasilnya. Aku rasa sajak yang aku hasilkan tu lebih teruk daripada sajak yang aku tulis masa di darjah 5!Tapi tak mengapa, mungkin itu untuk permulaan...

Aku berharap dan mengharap agar aku MAMPU menulis sajak seperti dulu.

Zaman sekolah dulu aku agak aktif menulis sajak! hahaha...(jiwang ker?... tidaklah sebabnya sajak adalah cara kita menulis... jiwang ke tak jiwang tu bergantung pada tema sajak yang kita tulis). Aku mampu menulis sempena Hari Persaraan Guru Besar dan Hari Kemerdekaan semasa aku di sekolah rendah. Apabila menjejaki ke alam remaja di sekolah menengah, aku mampu menulis sajak untuk wakili sekolah dan menulis sajak untuk Puisi Sains. Tapi iti semua cerita dulu-dulu. Sekarang tidak lagi!

Aku amat berharap aku dapat menulis lagi... Aku harap harapan ini tidak hanya tinggal harapan!


No comments: