Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Friday, June 27, 2008

Berakhirnya ROS 1

Alhamdulillah. Akhirnya aku telah berjaya menghabiskan ROS 1 selama 2 minggu. Hanya tinggal hendak menyudahkan report.

Sepanjang 2 weeks aku berada di sekolah.... byk benda yg aku pelajari secara tak langsung. Cara perhubungan sesama guru dan murid2... persekitaran sekolah...dan banyak lagi.

Banyak benda yg menyentuh hati dan membuatkan aku banyak berfikir tentang profesion perguruan...

Antara yg menyentuh hati aku apabila aku melihat sendiri :

  • Seorg guru memanggil seorg murid hanya utk membaiki ikatan tali baju muridnya.
  • Seorg guru melayan seorg murid spt melyn anknya.
  • Seorg guru prihatin n perasan perubahan diri ank muridnya yg tiba2 bersikap pasif serta mengetahui ttg keluarga murid tersebut.
  • Seorg murid hyperaktif yg byk mendatangkan masalah yg begitu diambil berat oleh para guru sekolah.

Itu hanya sedikit yg aku mampu catatkan.

Pesanan2 n doa2 para guru di SKTSP amat ak hargai. Kerjasama, bimbingan dan didikan yang diberi amat aku hargai. Segala masalah yg aku hadapi sebenarnya mematangkan diri aku. Alhamdulillah, ak tinggalkan SKTSP dgn hati yg gembira, segala masalah sudah dirungkai, mungkin masalah yg ak hadapi kerana hanya sedikit salah faham. Sesungguhnya cikgu2 di SKTSP amat baik n membantu. Aku amat terharu!


Sebahagian yg aku tempuhi spjg 2 weeks ni. Perkara2 yg menyentuh hati seterusnya membuatkan ak berfikir. Seterusnya terus membakar semangat aku utk bergelar pendidik. Doaku semoga semangat yg sedang membara ini terus-terusan menyala.


p/s: InsyaALLAH gambar2 spjg ROS 1 akan mengiringi n3 akan dtg kerana skrg ak di kg ayh, jd gambar2 di laptop ak dan sebahagian lg gambar di lptop kwn sy, Kak Nani. Sbnrnya ak x suke n3 tanpa gmbr kerana spt kehidupan tak bewarna! =P


No comments: