Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, July 7, 2008

Semester 5 Sudah!


Alhamdulillah…sem baru sudah bermula. Nampaknya bertambahlah pangkat kesenioran aku. Skrg da sem 5, maksudnya aku da tahun 3. Tggl 4 sem shj lg sblum bergelar seorg guru…. InsyaALLAH.

Jadual sem ni agak teruk! Bukannya teruk sbb terlalu padat, tak. Tapi teruk sebab kelas aku banyak di sebelah malam. Malam Isnin smpai Khamis ada klas mlm. 1 lecture smpai pukul 10 dan 3 klas lg adalah lab smpai kul 11mlm! Memang dahsyat. Masalah klas mlm ni mmg dihadapi oleh student UPSI. Aku alami nye sjk sem lps… aku ada 3 klas mlm. 2 lctre yg 1nya hbis kul 10 dan 1 lg hbis kul 11 & 1 lab hbis kul 11.


Bayangkan betapa susahnya mempunyai kelas mlm. Aku percaya kbykn U kat Malaysia ni, x byk ada klas mlm, sbb aku difahamkan, pihak U tak boleh mengambil waktu student di waktu mlm dan hujung minggu! Tapi tidak di UPSI mungkin disebabkan tak mempunyai kemudahan ruang kelas yg mencukupi.

Byk mslh yg akan timbul apabila ada klas mlm ni. Soal keselamatanlah yang amat dirisaukan. Bayangkanlah, kelas berakhir jam 10 mlm malah lebih teruk klas yg berakhir jam 11 mlm. Keadaan di Tg. Malim sudah sunyi sepi ketika itu. Ye lah….Tg. Malim hanya sebuah pecan kecil. Berdasarkan pengalaman aku sem lps, balik kelas pedagogi jam 11 mlm, memang lengang jalan di hadapan pintu utama UPSI. Sem lps rasa tak takut juga, tapi kami ber4 org kwn sama2 pulang ke rumah. Jadi kurglah sikit rse takut tu. Kelajuan basikal yg kami bw, tak tahu lah selaju ape, mmg kami pecut sbb suasana gelap dan sunyi di kawasan perumahan kami amat menakutkan!

Persoalan yg bermain di fikiran aku, kenapa UPSI masih mempunyai kelas malam. Bukan sebab apa, sebab aku rasa, pihak U patut memikirkan soal keselamatan. Majoriti student di UPSI adalah pelajar perempuan dan ramai student UPSI tinggal di luar kolej kediaman!

Tapi mungkin UPSI mempunyai alasan yg lbih kukuh kenapa masih wujud kelas mlm!

No comments: