Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Wednesday, June 4, 2008

Cerita Adik


Rumah aku dah sunyi... Adik aku yg kembar tu dua2 da sambung stdy... Anas di PASUM dan Anis di KTT. Anas mengambil Asasi Sains Fizikal dan Anis amik foundation medic utk ke Mesir.

Kembar yg selalu bertekak... Kembar yg selalu bercakaran... tu lah dia adik aku... Tetapi apabila dorg tgh rapat... memang dorg akan baik sgt...baik yg tiada tandingan. Mesti byk rahsia dorg simpan berdua...

Kembar yg terpisah.... dorg da dipisahkan sejak dr form 4 lg, masa nak melanjutkan pelajran kat MRSM... Anas ke Mersing dan Anis ke Jasin.

Adik aku sempat sekelas selama 4 tahun sahaja... masa darjah 1 dan diikuti masa form 1 hinga 3. Apa yang difahamkan oleh cikgu, masa darjah 2, adik aku terpaksa dipisahkan disebabkan, apabila cikgu marah yg abg nanti adik jd sedih dan sebaliknya.

Tugas aku di rumah pun bertambah... kalo sebelum nii aku hanya memasak saja... sebab keja rumah lain adik2 aku buat... tapi skrg aku sorg kat umah.

Adik aku bolehlah diharap... Kami di besarkan tanpa mengira lelaki atau perempuan...semua kena pandai buat keja rumah. Jadi masa adik aku cuti berdua slps SPM, dorglah yg tolong mak aku kemas dapur, mop, sapu, vakum, kemas laman, buang sampah,uruskan kain dan masak sayur utk mkn tgh hari (masak lauk lain tak pandai). Dorg melakukannya scara bergilir, kalo sorg da bgun pg utk buat keja mengemas...sorg lg kena msk sayur.

Pernah terjadi Anas salah masak sayur... dia masak kangkung rebus sepatutnya kangkung goreng. Hahaha! Ibu aku pesan kat Anis supaya goreng kangkung pagi tu (turn Anis bgun pg utk kemas rumah, jadi Anas tido lg pg tu). Tgh ari tu, Anis tido masa Anas nak masak.
Anas: Anis, ibu suruh masak pe?
Anis : Kangkung...(sambil tgh tdo)
Anas: Rebus ker?
Anis : Emmm...

Makanlah lauk kangkung rebus yg tak pernah dibuat org...

Itulah adik aku.

3 comments:

wanie sk said...

anda tkh dtag dgn tjk -10 habits of a university student-..do visit my page n respond to it ya:)

Infant's steps said...

adik awk adalah calon terbaik suami kita..wakaka...

Raihah Rosli said...

wakaka...tp kn adek kte materialistik....buat kje asyik dpt upah jer!