Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, August 11, 2008

Kesan ROS

Pengalaman semasa menjalani ROS semasa cuti sem yg lepas... adalah antara kenangan manis yg aku n rakan2 kongsikan brsama. Masing cter pglmn kat sekolah... Kebanyakkannya rasa seronok dan tk sabo nk msuk sekolah lg! Hahaha...smgt org mude!


Tapi bila aku cter dkt kwn aku yg da bergelar sorg pendidik, kawanku tu cakap, ROS tu hanya sedikit sahaja yg ktorg tempuhi. Berbeza apabila da bergelar betul2 seorg guru! Bila bergelar seorg guru, kerja tak terhenti jam 1 tgh hari! Slps sesi persekolahan tu la nk menguruskan hal-hal lain berkaitan sekolah spt kokurikulum, pentadbiran mahupun tugasan pengkeranian! Macam2 urusan yg perlu dibereskan... tak termasuk nak menanda buku pelajar dan menyediakan rancangan mengajar utk hari seterusnya! Huh... rasa takut lak!


Dalam masa yg sama aku cter kat sorg lg kwn aku juga yg turut menjalani ROS, Nurrul-Haniem (Aniem) namanya. Aniem ni menjadi guru sambilan (GSTT) kat sekolah yg die buat ROS tu. Minggu pertama bergelar seorg guru, die ckp die letih yg teramat sgt. Ade hari yg memaksa die pulang lewat spt jam 5 dan balik ke rumah kena siapkan pulak bahan2 yg perlu utk mengajar pada keesokannya. Susah yer bergelar seorg guru!


Rasa hormat dan sayang aku kepada guru-guru yg pernah mengajar aku semakin mendalam n menebal! Ye! Aku jadi lebih faham dan hargai akan pengorbanan mereka!



No comments: