Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Saturday, March 28, 2009

Penuh Seminggu

Alhamduilah... sudah sampai weekend hari ini. Baru rasa boleh bernafas normal. Tapi masih banyak lagi assignment yang tengah tunggu giliran untuk disiapkan. Dan juga akan ada assignment yang bakal diterima minggu depan. Tak sabar rasanya menantikan cuti semester. Penat dan etih mengharungi semester ini.

Semalam mid term test electromagnet (EM). Hampeh tak dapat jawab! Sedih dan takut. Berapalah markah yang bakal diterima. Tapi semunya telah belaku.... jadi kena redha. Fokus seterusnya adalah final exam. EM ni subjek killer untuk pelajar Fizik di UPSI. Sejarah sem lepas menunjukkan tiada seorang pelajar yang dapat A @ A- @ B+. Inikan pulak saya yang memang lemah fizik dan amat tak berminat dengan topik-topik dalam EM ni. Seolah-olah deraan mental bila tengok topik-topik dalam EM. Hahaha.... Saya akan blur bila tengok soalan-soalan tutorial EM... sebab ituah setiap kali tutorial mesti wat group discussion.

Khamis lepas saya dan Aniem buat rekod hebat. Kami berjaya mengambil cop mohor dan cop tandatangan Pengetua Felo UKLK untuk lebih kurang 250 sijil dalam masa yang tak sampai sejam. Memang pantas dan tangkas kami bertindak mengecop dan bergerak daripada bangunan Bitarasiswa ke rumah Haniem kemudian ke rumah HEP dan kembali semula ke Bitarasiswa. Semua bangunan tu jauh-jauh dan hanya bergerak menggunakan kaki (*_*). Alhamdulillah urusan dipermudahkan. Tak sangka juga dapat siapkan petang tu juga sebelum pejabat tutup. Jumlah semua siji lebih kurang 500, tapi sebahagiannya telah disiapkan oleh rakan lain. Jadi kepada sesiapa yang menyertai Seminar Penularan Penyelewengan Akidah, anda sudah boleh mengambil sijil penyertaan di bilik JMK UKLK di Bitarasiswa.

Rabu lepas saya ponteng tutorial Bio. Hahaha.... Perangai yang tak baik ini jangan diikut ye! Saya terpaksa ponteng sebab saya tak study apa-apa lagi untuk test EM. Lagipun lab bio itu hanya bagi tugasan untuk buat nota ringkas.

Selasa pula saya ada Macroteaching.Macroteaching ialah satu sesi praktikal untuk mengajar selama satu sesi masa mengikut lesson plan yang telah dibuat oleh pelatih berdasarkan huraian sukatan pelajaran. Segala aspek dinilai. Ketrampilan, penyampaian, kandungan pelajaran dan bermacam-macam lagi. Jenis penyampaian yang dikehendaki oleh pensyarah saya ialah 'Inquiry learning'. Jadi sepanjang sesi pengajaran dikehendaki bertanya kepada pelajar dan respond terhadap jawapan pelajar untuk elicit idea pelajar. Pencapaian saya tidak terlalu baik, tapi saya sudah bersyukur. Saya gembira kerana Dr. memberitahu bahawa bahan @isi pengajaran saya sudah baik cuma saya tak berjaya menyampaikan dengan baik. Kelemahan itu saya letakkan pada diri saya sendiri kerana mempunyai masalah kurang keyakinan diri untuk bercakap di depan. Masih mencari formula untuk mengatasi masalah ini. Apabila saya membuat makroteaching, baru saya faham bagaimana cara untuk mewujudkan inquiry learning.

Isnin memulakan minggu dengan presentation bio. Kumpulan saya kena present tentang "Nutrient and its important to our body" bersama dengan mode piramid makanan. Tak tahu lah dapat berapa markah. Main present je dalam menggigil tangan kerana ketakutan. Saya memang bermasalah untuk ke depan. Insya-Allah saya akan menulis pengalaman-pengalaman takut saya untuk ke depan untuk entry akan datang dan saya berharap ada perkongsian dari kawan-kawan untuk mengatasi masalah ini.

Saya dah nak kena padam laptop. Nak kena pergi ke kelas ganti Modern Physics pula. Tata :)

No comments: