Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, September 14, 2009

Kisah Semalam

Hari ini kepenatan lepas balik dari rumah Hazni kat Bahtera Arcade. Buat model untuk tugasan ketiga subjek FT. Masa balik tadi, tunggu bas kat depan simpang rumah Hazni untuk ke kampus semula sebelum balik ke rumah.

Semasa tengah duduk-duduk bersembang dengan Dayah dan Mira sambil menunggu bas kitaran ada seorang ibu membawa anak kecilnya yang comel yang berusia lebih kurang dua tahun. Budak itu berjalan-jalan dan kadang-kala berlari. Budak itu ada juga berlari ke arahku seolah-olah macam nak kan perhatian ataupun ajak bermain. Saya yang tak berjiwa penyayang dan juga tak pandai melayan budak-budak ini, pandang dan senyum sambil buat tak tahu saja. Saya pun meneruskan sembang-sembang. Tidak mengendahkan si comel itu. Hahaha....memang saya sangat kejam. Tapi nak buat macam mana saya memang tak suka.

Tiba-tiba, budak comel itu datang dan memaut peha saya yang sedang khusyuk bersembang. Wah, tersentuh pula saya rasa... Saya pun peganglah si kecil ini. Cubit-cubit pipinya dan usap rambutnya. Saya tak reti dah nak layan macam mana. Huhu... Saya ingatkan lepas pada itu budak tu akan pergi tapi tidak. Kejam betul bunyi ayat ni. Sebabkan budak itu masih berpaut pada saya pun angkatlah dukung. Saya pun terfikir, adakah saya kelihatan seperti seorang ibu @ bersifat keibuan sampai budak itu mendekati saya. Huahahaha.... Sekejap lepas pada itu saya pun turunkan si comel itu dari ribaan. Bas pun sampai. Saya pun tinggalkan si comel itu.

Masa di rumah Cu pula petang tadi untuk meletakkan barang di garaj rumahnya... saya di dekati kucing Cu yang manja. Kebetulan masa itu Cu dan Syud tiada, mereka di kampus. Kucing itu asyik mengikut saja. Penat mulut saya menghalau. Saya pun pelik kucing ini tak faham bahasa ke saya halau. Saya bukan pencinta kucing malah amat takut dengan kucing. Saya pun cepat-cepat letak barang sambil mulut tak berhenti menyebut "shuh...shuh..shuh!" Lepas keluar dari rumah Cu itu saya terfikir.... kucing pulak dah... tadi budak kecik.

Baiklah ... tingalkan saja kisah saya didatangi makhluk Allah itu... Sekadar berkongsi... sambil fikiran saya berfikir... Apakah pengajaran yang boleh saya ambil pada 2 peristiwa itu.

Sekarang sudah lewat malam @ awal pagi. Apabila menghadap laptop macam ini mata jarang nak kuyu. Berbeza pula bila menghadap buku. Bila time off begini, memang sedaplah online sampai lewat malam.

Perut masih kenyang sebab baru lepas makan A&W. Fana bawa balik tadi. Thanks Fana!

Sebabkan tak rasa nak tidur dan tak rasa rajin nak buat thesis. Tadi surf net. Jumpa satu blog jurugambar. Gambar-gambarnya memang mantap lah! Termelekat pula kat blog itu. Bacalah daripada satu etry ke satu entry. Rupanya dia student UTM. Ada la dia sebut Kangkar Pulai, Sri Pulai, Teratai. Ada entry nya menyentuh tentang zaman dia belajar. Dia singkap kembali masa bulan ramadhan sebagai seorang student. Macam-macamlah...dari cerita pergi bazar minta diskaun sebab beli waktu dah nak maghrib, berbuka di masjid hinggalah ke berbuka dengan makan maggi dalam baldi bilik air tu. Kiranya pahit getir seoarng student lah... semuanya manis balik di kenang bila dah berjaya. Ada entry dia ambil gambar isterinya konvo di UKM. Dan di akhir entry itu dia ada tulis... sementara jadi student ini ambillah gambar-gambar dengan kawan-kawan. Nanti lepas habis konvo, tak akan ada nya peluang nak jumpa lagi. Dia pesan ambillah gambar dengan yang kawan rapat dan tak rapat. Manalah tahu kawan-kawan kita nanti jadi PM ke angkasawan ke. Boleh tumpang gembira tunjuk ke anak cucu kita. Hahaha.. Kelakar.Tapi ada logiknya.

Ya... ini adalah sem terakhir aku di kampus. Semester depan dah pergi praktikum. Tiada lagi suasana nak belajar di kelas. Sem depan kena mengajarlah pula. Rasa macam sayu pula bila tulis entry malam-malam begini. Walaupun rasa dah tak sabar nak habis sebab macam dah tak larat dah nak study. Bila difikir-fikir balik... sayang juga nak tinggalkan TM dan UPSI terutamanya. Hampir tiga tahun setengah di sini, banyak mengajar saya erti hidup. Sibuk sesak dunia seorang pelajar universiti. Dilentur dilayur membentuk peribadi seorang guru. Ranjau duri dunia remaja. Pahit manis erti persahabatan. Juga sepak terajang manusia.

Kalau budak kecil daripada tahu menangis saja masa baru lahir, bila dah berusia 3 tahun setengah, dah boleh berjalan, berlari bercakap. Dan ada yang dah pergi tadika. Macam itu jugalah perumpamaan usia 3 tahun setengah saya di UPSI...

2 comments:

Infant's steps said...

hikmah di sebalik 2 peristia itu ialah utk mencungkil sifat penyayang awk yg terpendam itu..ngeh3..-peluang ALLAH beri utk awk berbuat baik-

Raihah Rosli said...

penyayang kah kite?...huahaha...
btul tu...pluang Allah bg kite buat baik...
tp kite takut kucing..huhu