Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Monday, October 19, 2009

Blog Saya Begini...

Hari ini penat. Sangat-sangat! Keluar rumah dalam pukul 9 pagi dan kembali semula ke rumah jam 8 malam. Pergi kelas, pergi Bank Islam kat pekan, pergi kelas balik dan akhir sekali pergi buat poster untuk pembentangan Rabu ini. Semuanya dengan menggunakan tulang empat kerat dan satu akal fikiran okay! Rasanya yang memenatkan sangat ni bila berjalan tengah panas dari pekan.

Jadi malam ini ingatkan nak siapkan tesis. Tapi ... bila taip-taip... padam. Taip-taip.... padam. Macam-macam cara dah buat supaya bersemangat! Hampehnya. Sekarang ada hobi baru... baca blog orang yang sempoi dan lawak. Puaslah menggembirakan diri. Sekarang ni suka baca blog seorang Dr. yang sangat sempoi dan poyo. Hahaha... terapi ni.... Buat hilang tension!

Sebenarnya, bila baca blog orang yang lawak-lawak dan sempoi-sempoi ini memang best. Kadang-kadang terasa juga blog ini sebagai terlalu skema dari segi bahasa dan gaya penulisannya meskipun isinya ringan-ringan saja. Tapi... entah rasa macam tak boleh nak buat di luar daripada itu. Jangan kata saya skema okay!

Kenapa ayat dalam ni kebanyakkannya di tulis dengan ejaan yang penuh dan sebolehnya di dalam bahasa melayu? Jawapannya ialah sebab saya seorang yang sangat sayang bahasa ibunda saya. Itulah saya. Dari sekolah lagi saya memang macam itu. Saya sangat tak suka orang pandang remeh pada bahasa melayu. Sebab itu kalau ada yang perasan ayat dalam blog ini kebanyakkannya ditulis penuh dan bahasa selain bahasa melayu amat dielakkan melainkan penulis ni malas nak terjemahkan perkataan dalam bahasa inggeris kepada bahasa melayu atau kalau bahasa melayunya terlalu panjang berbanding bahasa inggeris.(Ni kes bila penulis jadi malas tapi nak juga tulis).

Kenapa blog ini jadi macam terlalu skema isinya @ ayatnya? Sebabnya saya berasa sangat perlu untuk saya berkongsi sesuatu yang bermanfaat. Apabila anda membaca blog saya, saya telah mencuri masa anda. Jadi kalau boleh saya mahu sesuatu yang dibaca itu ada faedahnya. Saya tak mahu sesuatu perkara itu sia-sia. Saya pasti apa yang saya tulis, akan dipersoalkan di akhirat kelak. Saya takut dunia saya dan blog itu sia-sia. Saya tidak mahu. Saya takut dengan-NYA.

"Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya"

Maksud surah A-Isra' ayat 36 [17:36]


Tapi kenapa pula saya tulis kisah peribadi di sini? Hal ini kerana, pada asalnya blog ini adalah blog peribadi tapi telah diumumkan setelah beberapa bulan di wujudkan. Tak sangka juga ramai yang baca. (Eh! Saya tak perasan tau... tengok counterhit tu dah berapa.... hahaha...riak ni....astagfirullah). Saya tahu ibu saya baca, kakak saya yang kat Maran itu baca, adik saya di Mesir baca, sahabat saya di ceruk India pun baca serta kawan-kawan sekolah rendah, sekolah mengah, matrik dan u. Walaupun kadang-kadang saya rasa macam hilang privacy nak menulis. Sungguh, saya memang merasakannya. Tapi saya juga rasa seronok sebab sekurang-kurangnya di rumah kesayangan saya ini juga tempat saya meluah apa yang saya tak terluah di alam sebenar. Lagi satu saya memang suka baca blog yang berunsur peribadi sebab ia lebih dekat dengan diri sendiri. Lebih mudah untuk faham mesejnya berbanding blog yang terlalu ilmiah.

Template kedua blog saya. Saya sukakannya. Sangat manis. Tapi agak keperempuanan. Kontra dengan jiwa saya yang ganas ni. Template susah sebab kena tukar HTML.


Background ketiga saya. Juga manis. Polka dot yang bewarna-warni. Sesuai dengan jiwa remaja. Yang ini background saja. Lebih mudah berbanding template.


Saya tidak mengatakan blog orang yang lawak dan poyo atau apa saja itu salah. Tidak! Blog itu hak peribadi. Suka hati penulis dia nak tulis apa. Cuma saya berpegang pada prinsip yang telah tertanam dalam diri. Sebab itu blog saya sebegini! Saya juga sangat suka baca blog yang poyo-poyo kadang-kadang. Sungguh ia menghilangkan stress!

5 comments:

Infant's steps said...

haha...kamu plak terpengaruh dgn gaya penulisan Dr itu..kita dah penat gelak baca blog dia..huhu.

hmm..reqa,awk bkn mmg skema dr sek dulu lg ke??ngeh2..

usaha utk skema dlm mentaatiNYA~~heeee...

Raihah Rosli said...

Memang best la Dr itu!

Skema kah kiter? Owhhhh!! Tidak! Awk ye lah!

Insya Allah... bersama2 lah kite.

Raihah Rosli said...

Memang best la Dr itu!

Skema kah kiter? Owhhhh!! Tidak! Awk ye lah!

Insya Allah... bersama2 lah kite.

Infant's steps said...

kita skema??eerrr...

sesungguhnya,kita hanya berselindung di sebalik baju pengawas tu je..hua3..

Raihah Rosli said...

memang skema pon...
Eh cbe tgok post terbaru...
kan awk pkai bju pgws kan.... ia menambahkan keskemaan awk!