Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, February 18, 2010

Kisah Cuti CNY



Hari ini baru ada kesempatan. Sibuk. Sabtu lepas balik JB dan sampai semula ke Kuantan hari Selasa. Dekat rumah memang tak surf internet langsung. Sibuk. Ada majlis.





Sejak semalam tidur dekat rumah Haniem. Teman Haniem sebab Zubir kena pergi Temerloh. Petang tadi Kak Dila dah naik bas pergi Tanjung Malim. Rabu depan Kak Dila fly pergi Korea untuk 6 minggu. Sunyi nanti. Berkuranglah kemeriahan suasana nak pergi dan balik sekolah. Dah lah semula jadinya saya memang malas dan sangat rasa tak seronok untuk pergi sekolah. Biasanya saya akan rasa gembira bila dalam kereta saja, bila sampai sekolah saya rasa amat tertekan. Keadaan sekolah, perangai anak murid dan banyak lagi karenah yang saya rasa sangat bosan! Tapi itulah kerjaya seorang guru...

Apa yang saya perasan, saya dah jarang online sejak praktikum. Kalau dulu balik kelas saya akan on laptop sampailah ke malam sambil membuat assignment. Tapi masa praktikum ini semuanya tak sempat saya buat!

Ada perkara yang lebih penting yang saya perlu dahulukan. Lesson plan dan bahan-bahan untuk mengajar. Sebab itu saya sangat kecewa bila student saya main-main, tak dengar cakap, biadab, tak buat kerja dan macam-macam lagi yang menyakitkan hati saya. Sedangkan saya dekat rumah lagi dah berfikir dan buat persediaan. Sampai nak tidur pun saya fikir lagi...

Saya percaya itu ujian dunia. Itulah yang selalu merasionalkan saya bila saya amat tertekan...



Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
[Maksud Surah Al-An'am-6:32]

No comments: