Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, May 2, 2010

Praktikum Merubah Aku?

Emmm... banyak benda yang telah berubah sejak aku praktikum. Kadang-kadang aku terfikir adakah ke arah yang lebih baik atau sebaliknya. Yang pasti tinggal lagi 9 hari bersekolah je lagi aku akan berpraktikum.

Adaptasi dengan kehidupan sekarang kot.

Contohnya, kalau dulu aku memang tak nak orang belanja aku. Tanyalah kawan-kawan rapat aku masa study, semua tau yang aku tak suka dibelanja. Tapi sekarang bila orang belanja aku boleh terima. Kawan-kawan, parents students dan juga anak muridku kalau mereka nak belanja aku terima ...

Contoh lain, aku boleh jadi gila-gila sikit sekarang... tak lah serius sangat. Sebabnya akak-akak rumah ni lawak-lawak semuanya. Tapi, aku masih sama seperti dulu.. agak blur2 sikit.

Contoh lain, aku dah tak berpuasa macam masa zaman study dulu. Aku seolah-olah meletakkan alasan perlu bersuara kuat puncanya. Kononnya tak larat nak cakap kalau tak minum. Ini antara perubahan negatif aku...

Contoh lain, kalau dulu aku sangat jarang bercakap dengan lelaki. Tapi sekarang tak. Tapi cakap dengan anak murid tak apa kan... Pangkat anak tu...haha. Tapi bagi aku memang perlu ada batasan. Aku percaya hikmah yang Allah tetapkan dalam batasan antara hubungan lelaki perempuan.

Yang pasti sejak akhir-akhir ini aku selalu rasa aku terlalu jauh dari-NYA. Ada beberapa faktor yang aku perasan dan sepatutnya aku perlu ambil tindakan. Tapi aku manusia leka yang saling terperdaya dengan muslihat dunia. Dan pada masa ini aku percaya aku sangat kontang dengan ajakan atau perbualan yang berunsurkan nasihat. Memang dari sejak duduk UPSI lagi dunia aku dengan laptop. Dan aku sukakan situasi itu. Bersantai bersama laptop dengan membaca artikel-artikel yang menyedarkan aku bersama secawan air kosong! I miss that moment! Seriously~~

Dan inilah jalan Tuhanmu (ugama Islam) yang betul lurus. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan ayat-ayat keterangan (Kami) satu persatu, bagi kaum yang mahu beringat - insaf.
-Maksud Surah Al An'am ayat 126-
[6:126]

2 comments:

fana said...

means that, ko ryndu aku!haha

Raihah Rosli said...

rindu faana :) rindu sgt...heheheh