Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Thursday, October 14, 2010

Hujung Minggu...

Pagi yang mendamaikan ini, saya ambil kesempatan menulis. Berhenti seketika daripada pembacaan. Saya sedang menghabiskan bacaan buku 'Hebatnya Cara Rasulullah Mendidik'. Begitu perlahan momentum pembacaan saya, buku yang serius maka tumpuannya lebih berbanding dengan membaca buku fiksyen. Ada dua lagi buku yang sudah dibeli tapi belum diusik. Palestin Tak Pernah Gentar dan Formula Solat Sempurna.

Hari ini 14 Oktober 2010. 4 hari selepas tragedi jalan raya 2010. Kemalangan yang mengorbankan 12 nyawa dan ramai yang cedera di Lebuhraya Utara Selatan.

Petang itu saya dan ibu yang sudah puas berjalan-jalan di sekitar KL bergerak ke UTM Jalan Semarak menaiki teksi. Menunggu ayah yang sedang mengajar. Jam 5, ayah sudah tiba di kereta.

Ibu: Nak singgah kat Anas?
Ayah: Boleh juga. Cuba telefon dia. Boleh makan malam sekali.
Ibu: Kalau penat tak payah singgah pun tak pa. Terus balik Johor.
Ayah: Singgahlah sekejap...

Jam 6 sudah berada di bawah rumah Anas, blok ST10 Bandar Baru Bangi. Menjemput Anas lalu bergerak ke Restoran Lengkuas. Makan ringkas saja. Usai makan dan menghantar Anas pulang, jam menunjukkan pukul 7. Ayah memandu terus memasuki highway. Petang minggu itu sungguh banyak kereta, baik dari arah utara mahupun selatan.

Saya: Banyaknya kereta.
Ayah: Hujung minggu. Semua orang keluar jalan. Balik kampung. Sekarang ni semua dah dekat, ada highway.
Saya: Emmm.... Jangan jam sudah.
Ayah: Kalau smooth cam ni takpa, senang bawak. Tapi kalau ada satu kereta buat silap, memang habisla stuck ni.
Saya: Nak berhenti solat kat ne?
Ayah: Jejantas Ayer Keroh.

Selepas pada itu saya pun diam. Ayah bukanlah seorang yang suka bercakap. Ibu dah terlena ditempat duduknya.

7.45 petang, semasa itu kereta sudah melepasi Susur Keluar Pedas Linggi. Tetiba kenderaan di jalan raya berhenti. Kesesakan yang teruk. Kenderaan langsung tak bergerak. Jangkaan saya yang saya akan sampai rumah jam 10.30 memang meleset sama sekali.

Dari 7.45 malam, sehingga 8.45 malam, 9.45 malam hingga 10.45.... barulah melepasi kesesakan yang teruk itu. Rasanya sepanjang 3 jam tu tak sampai 5 kilometer pun kereta ayah bergerak. Masa itu ramai yang dalam kereta sudah keluar berjalan kaki. Semuanya ke arah tempat kemalangan. Mungkin sebab kebosanan. Ada yang dah padam enjin kereta. Ada yang keluar dan bersembang-sembang di tepi jalan. Ramai juga yang masih tidak berperi kemanusiaan menggunakan laluan kecemasan, menukarkan jalanraya yang septutnya 3 lane kepada 4 lane. Tanpa rasa bersalah,sedangkan ambulans dan JPA3 sudah beberapa kali hon untuk diberi laluan. Disebabkan tu ambulans terpaksa lalu di atas rumput dan berhimpit sekiranya ditepi jalan ada penghadang besi. Disebabkan kesukaran itu, bantuan dah tak lalu tepi lagi. Bantuan kecemasan baik ambulan, jpa3, bomba dan polis terus melalui tengah antara 4 lane itu. Jalan raya yang sepatutnya 3 lane sudah menjadi 5 lane. Itupun masih ada yang ikut belakang ambulans menyebabkan ambulans yang kemudian sangat sukar untuk lalu lagi... :((

Kemalangan yang mengerikan. Dalam sekelip mata 12 nyawa hilang. Macam-macam kisah di sebalik mangsa-mangsa kemalangan tersebut. Salah seorangnya adalah pelajar UPSI yang akan berkonvo Jumaat ini. Ada juga seorang bekas pelatih PLKN yang pertama kali naik bas untuk berjumpa dengan rakannya. Itulah yang telah ditakdirkan. Sesungguhnya, kematian itu pasti akan hadir. Tidak akan lewat, juga tidak akan cepat. Ia datang seperti yang telah ditetapkan oleh-NYA yang kita sendiri tak tahu bila...

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.
Maksud Ayat 78 Surah An-Nisa'
[4:78]


Itu kisah hujung minggu lalu. Insya Allah, petang Jumaat ini ke KL lagi, sebab Sabtu petang saya berkonvo. Tak ada perasaan sungguh nak konvo. Nak kata gembira tak, nak kata sedih pun tak. Haha... tak tau lah.


p/s: Malam tadi chatting dengan Kak Diha di FB. Kak Diha akan berangkat Selasa ini ke Sarawak. Kak Diha ditempatkan di politeknik sebab Kak Diha dulu adalah pemegang biasiswa KPTM. Macam itu juga dengan Kak Dila, Kak Diba n Kak Ainul. Tahniah akak-akakku! ~_~ Bestnya! Dah nak mula kerja:)

No comments: