Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Wednesday, November 24, 2010

Sekolah Pertama...

Alhamdulillah. Semalam sudah selamat ditempatkan di SMKTBI. Sekolah pertama sebagai seorang guru betul. Bermula paa waktu pagi, ayah hantar ke Dewan Raya Bandar Putra Kulaijaya. Sebelum tu ambil Nik dulu dekat depan Jusco Taman U. Taklimat lama jugalah sehingga jam 1petang.Pengambilan kali ni seramai 511 GSST ditempatkan di Johor. Dapat jumpa Fana dan Kak Nani.


Selepas taklimat, berkumpul mengikut PPD. Sekolah demi sekolah dipanggil. Masing-masing bergerak sendiri. Tiba giliran sekolah saya, bercampur dengan beberapa sekolah lagi. Diarahkan terus bergerak ke sekolah. Masa ini dah tak tahu siapa yang sekolah Perling, Selesa Jaya mahu pun Bukit Indah. Sebab dah bercampur-campur. Kebetulan bertegur dengan Wong, dan Wong mengajak menumpang keretanya sekali. Suami Wong sudah tunggu di luar. Kami terus bergerak ke sekolah.

Di sekolah, berjumpa dengan PK 1. PK 1 di sekolah ni adalah penyelia petang masa saya bersekolah dulu. Terus mengisi borang-borang yang perlu sambil menunggu rakan-rakan yang lain. Menghampiri jam 4, kesemua seramai 7 orang GSST baru sudah tiba. 3UPSI-2 Fizik &1 Moral, 1UTM-K.H, 1UKM-Maths, 1UPM-BM dan 1UTHM-MPV. Diberi serba sedikit taklimat dan diberi kelepasan hari ini untuk menyiapkan KWSP dan akuan sumpah. Jam 5 pulang ke rumah, ayah dah tunggu di luar sekolah. Sampai di rumah rasa sudah sangat letih. Huhuhu.. Dah lama tak sibuk...

Pagi tadi saya memandu ke sekolah, semestinya ada ayah di sebelah. Huhu. Sampai dah nak dekat pukul 8. Jumpa Ayu. Tak berapa lama lepas tu Fazla dan Kak Sofi sampai. Tunggu lagi 2 orang lelaki. Kedua-duanya dari Kelantan, karang kalau tinggal sesat pula mereka. Pukul 8 Aslam bagi tahu yang dia baru sampai Machap. Huh! Sabar je la. Pukul 9 baru sampai depan sekolah. Seorang diri, ingatkan datang dengan Hafiz. Rupanya Hafiz kat rumah kawan di Desa Cemerlang, Tebrau dan tak ada kenderaan nak ke sekolah. Huh! Sabar lagi! Sabar, sabar dan sabar. Nak buat macam mana, mereka masih tiada rumah. Tapi dalam kereta Fazla bising jugalah kami. Pukul 10 lebih baru sampai JB. Saya dan Kak Sofi orang JB, jadi tahu-tahu ayam jugalah jalan dr Bukit Indah ke Desa Cemerlang ke KWSP. Selesai urusan KWSP, akuan sumpah dan bank pergi Taman U makan dan fotostat. Betapa berpusing-pusingnya kami, sampai boleh lalu ketiga-tiga Jusco. Jusco Bukit Indah, Jusco Tebrau City, Jusco Taman U. Selesaikan semua urusan sebab kesian kat kawan-kawan yang baru di sini., masih kabur dengan jalan-jalan dan tiada kenderaan. Jam dah menunjukkan pukul 3, saya call ayah minta tolong ambil di depan Rainbow. Kawan-kawan yang lain Kak Sofi yang tolong tunjukkan jalan pulang. Penat sungguh hari ini.

Esok kena pergi sekolah lagi. Tadi ayah cakap, esok boleh pandu sendiri. Takut meyh! Tapi kalau tak cuba sampai bila nak berani. Huhu.

Terfikir-fikir dapat mengajar subjek apakah? Rasanya Fizik macam tak mungkin. Lebih-lebih lagi dah diberi tahu yang kemungkinan besar kami akan mengajar sesi petang.

Pagi tadi saya rasa macam mengulangi kisah-kisah pagi masa zaman saya bersekolah je. Pagi-pagi ayah kejut bangun tidur sebelum ayah pergi masjid. Sarapan.rTolong ibu kemas rak. Jemur kain. Bersiap ke sekolah. Salam ibu. Ayah hantar . Salam ayah. Huhu... semua tu benda yang saya buat 5 tahun lalu. Kenangan yang diulang. Cuma dulu status saya pelajar, sekarang status sebgai seorang guru.

3 comments:

Infant's steps said...

salam..
slmt bertugas cikgu!!!
mengajar itu adalah suatu ibadah..

dan bljr jga adalah ibadah..=)

iA, amin..

Aimarashid Bin Mohamad Nor said...

Assalamu'alaikum wbt

Tahniah! Begitulah kehidupan. Dulu kita sebagai pelajar, kemudiannya mahasiswa dan akhirnya sebagai guru. Segala perkara yang baik dilakukan pada masa dulu, moga2 dapat diteruskan.

Semoga dengan segala kenangan dan pengalaman, dapat menjadi inspirasi untuk menjadi guru yang baik dan berdedikasi.

Jika dulu kita orang yang menerima, kini kita pula sebagai orang yang memberi. Lumrah kehidupan, "give and take".

Selamat memasuki dan menjalani alam perguruan. Salam buat rakan2 seperjuangan yang lain.

Wallahu'alam

Raihah Rosli said...

Azaty:
thanks azaty...insya Allah... :)


Aima:
Trima ksih :)