Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu baca cerita orang lain? Tidak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.~Salsabila Fahim :Tunggu Teduh Dulu: Faisal Tehrani~


Sunday, August 23, 2009

Rebutlah Peluang Ini


Alhamdulillah.... masih diberi ruang kehidupan dalam Ramadhan kali ini. Hari ini sudah 3 Ramadhan. Sekejap saja, 3 hari sudah berlalu.... Percayalah 30 hari @ sebulan itu sangat pantas berlalu. Maka, rebutlah peluang ini.

Kalau terasa begitu sukar untuk membuat yang besar-besar, lakukanlah yang kecil-kecil. Insya-Allah, ganjarannya tetap ada daripada kita biar ia berlalu begitu saja. Kalau terasa liat sangat hendak bangun malam, jangan pula meninggalkan terawih di kala waktu kita masih segar bugar seusai berbuka. Kalau terasa hendak membaca al-Quran itu terlalu sukar dengan kekangan tertentu, jangan pula mulut keberatan berzikir. Kalau sementelah rasa terlalu berat juga, tak tahu nak buat apa sangat, niat lah sesuatu yang baik itu dilakukan hanya kerana Allah. Namun, mahukah kita termasuk dalam golongan orang yang rugi? Mempersiakan sebulan yang penuh berkat ini dengan hanya sekadar menahan lapar dan dahaga. Merasai senang hati dengan hanya tika berbuka puasa tidak pula senang hati untuk melakukan amal ibadah.

Kalau kita terasa sedih apabila membaca blog Allahyarham Ustaz Asri yang mengajak kita bertadarus Ramadhan kali ini,namun Ustaz Asri pergi menghadap Ilahi di saat-saat Ramadhan kian hampir. Renungilah kembali diri ini kerana mana tahu ini Ramadhan terakhir kita. Jadi rebutlah peluang. Ramadhan bulan mendidik jiwa. Bulan yang mendekatkan hamba dengan Penciptanya.



Saya sangat suka lagu ini....


1 Ramadhan:

Pagi 1 Ramadhan agak dingin. Petangnya saya dan Fana ke pasar malam. Tak pergi bazar pun sebab pergi pasar untuk beli barang basah. Saya beli ayam dan sayur-sayuran, stok untuk seminggu saya dan Che Mas, teman semisi. Juadah berbuka hari ini mee hoon sup. Dan pencuci mulut ihsan daripada Fana, Yong Tau Fu. Ish... tergugat juga misiku.

Mee hoon sup resipi 1.

Yong Tau Fu.


2 Ramadhan:

Hari ini semasa sahur hujan turun agak lebat. Petangnya memang bercadang nak makan mee hoon sup lagi. Tapi modified sikit yang semalam punya. Petangnya Ida ajak ke Bazar KUO. Berfikir-fikir nak pergi tak, tapi bila teringat rojak asma, terus je setuju pergi. Rupa-rupanya ramai budak rumah ni yang pergi. 8 orang. Jadi naik dua kereta. Kereta Ida dan kereta Laila. Belilah rojak asma yang memang saya kempunankan Rabu lepas masa pasar malam KUO sebab masa pasar malam itu dah habis. Teringin sangat nak makan rojak asma ni. Sebab kalau kat JB selalu beli kat Angsana. Rojak Asma yang kat Bazar KUO ini pun sedap juga. Tergugat jugalah misiku hari ini....huhu. Asyik tergugat je nih! Macam mana ni...

Mee hoon sup resipi 2.

Rojak Asma.

Sekarang ini tetiba termengidam air kathira lah. Maslahnya air tu ada jual kat Johor saja! Huhu. Tadi sambil-sambil masak tonton TV3 Shamsul @ Bazar Ramadhan, terliur tengok murtabak. Wakakaka... Teruknya ko ni Raihah! Sesiapa yang baca masa tengah siang hari, minta ampunlah. Tak sengaja. Sebab entry ini ditaip pada waktu malam.

Hehehehe..... misiku masih diteruskan lagi dalam bulan Ramadhan ini (*_*)

8 comments:

kuIna said...

rojak asma tu mcm mana yer... mcm pasembor aje.

Unknown said...

oit...ko ni tak abis2 pasal makan..ingat blaus ko tu
haha.
slamat bpuasa.jom sama2 perhebat amalan,insya allah

Unknown said...

oit...ko ni tak abis2 pasal makan..ingat blaus ko tu
haha.
slamat bpuasa.jom sama2 perhebat amalan,insya allah

Infant's steps said...

baru tau air kathira ada kat johor je..haha..

slmt beramal ibadat..

Raihah Rosli said...

Sis Kuina...
Sy lak tk pernah la pulak mkn pasembur...hehehe...

Rojak asma ni dlm die ade fish ball, fish cake,bbola ketam @ sotong, tempe goreng, telur goreng, kentang goreng n macam2 lg .... yg bgoreng2.

Kuah dia yang sedap tu.... kuah kacang.Kuah kacang tu yang spesel tu... yg membezakan sama ada rojak asma tu sedap ke x....

Raihah Rosli said...

along....
mknn n ak x bleh dipisah kan....huhu.
ingt la... da longgar da...
turun 5 kg ni .... yahhhhooooooooo!


azaty...
ish2 kesian....
kbykkn nya jual di jhr...
kalo sbut kat budk2 negri len dorg mmg x tau....
tp prnha bce gak yg ada jual kat certain bazar di KL... tu pun sush nk cri di kl.
Tp rsenye tak sesedap kathira di JB!

Unknown said...

5 kg dah??
wah...bangge benor la tu
btul ke timbang ko gune tu..
haha
anywy..tahniah la.nnt kne blnje mkn

muhammad anis said...

btul2..asyik post psal makan je..
hahahahaah...:P